Att köra med sladd
Foto: Fotograf saknas!
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
På Gotand finns idag cirka 30 000 bilar. Om alla dessa drevs av el skulle det motsvarar den kraft som sex vindkraftverk ger och koldioxidutsläppen skulle minska med 70 000 ton per år. Nackdelen med elbilarna är att de ännu är dyra att köpa in och det är onödigt administrativt krångel med dem. Men ur ekonomiskt synvinkel är de billiga i drift. De kostar bara 1,50 kronor milen, att jämföra med bensindrivna bilar som kostar drygt 12 kronor milen.
Teknikutvecklingen rullar på för att få fram elbilar som kan gå lika länge på en laddning, som dagens bensinbilar går på en tank. För att elbilarna ska fungera måste det finnas laddningsstolpar lite här där, precis som vi har bensinmackar. Elstolparna ska Geab placera ut och kommunen kommer säkert handla upp ett antal elbilar till hemtjänsten och andra.
Jag tror det är jätteviktigt att alla som nu jobbar med att öka antalet elbilar på Gotland får allt stöd som är möjligt. Vi har vindkraften på Gotland, som ska byggas ut ännu mer. Ett första steg skulle kunna vara att besluta att exempelvis 2015 får bara elbilar köra i Visby innerstad. Låt alla på ön köra med sladd.