Jag står i barnbassängen på Long Street och utför vattenövningar. På en bänk intill sitter en kvinna och betraktar mig.
Så frågar hon: Står du på botten av poolen? Jag svarar jakande och visar henne. Hon berättar att hon lämnat familjen och begett sig hit för att lära sig simma.
-Jag bara gick ur huset i morse. Jag sa att jag far till simhallen. Man hör i andanom protesterna bakom den stängda dörren.
-Kom, säger jag och får henne att ta steget ner i bassängen. Hon är rasande arg för att hennes mamma aldrig tillåtit henne att vara i vatten, eller lära sig simma.
Hon är som de flesta på Kap färgad, en blandning av vita och deras en gång importerade slavar från Malaysia, och naturligtvis muslim, men en kvinna utan dok iklädd enbart baddräkt.
Muslimska kvinnors baddag
Vid de muslimska kvinnornas speciella baddag i simhallen, kliver de ner i bassängen med svarta huvuddukar i bomull hårt lindade kring huvudsvålen och träningsoverall. Får de en hjärtattack, tänker jag, kommer de att sjunka som sten. Inga manliga livräddare är tillåtna denna stund .
Erin, som hon heter, har i sin vård fått föräldralösa små barn. Hon är en stressad ”granny”, har just fått besked om att hon har reumatism och doktorn har rått henne att simma.
Men hon kan ju inte och simlektioner är dyra. Medan hon frustande av ilska berättar om sitt nuvarande liv och sin egen mamma, vandrar jag runt med henne i barnbassängen.
Jag tror inte hon riktigt vet att hon är i vattnet. Hennes mamma och Allah svävar över oss.
Jag får henne att ta tag i en stege. Så börjar vi göra övningar och då först landar hon i sin kropp. Hennes rädsla är stor, trots Allah.
Fri vilja
När jag tar farväl, tänker jag på Åsa Romson, miljöpartiet, som klädde sig i huvudduk för att sympatisera med muslimska kvinnor i Sverige, kvinnor som utsattes för attacker i Stockholm. Man ska tillåtas utöva sin religion av ”fri vilja”, sa hon.
Men ingen för fram frågan, om vad slags bekymmer och tvång som följer med ”den fria viljan”. Ofta är det också mödrar som präglar eller tvingar sina flickor till att fortsätta bära upp religionen genom klädedräkten.
Men vad kläder som är tänkta för ett annat klimat och kultur för med sig av elände i ett aktivt modernt liv, är det få som ifrågasätter och vi ställer aldrig de konkreta frågorna.
Erin tog den risk, få vågar ta. Hon ifrågasatte de kulturella påbud, som hindrade henne att leva, i samma stund hon tog ett kliv ner i vattnet.
Föräldralösa barn
Varför blir barn föräldralösa i Sydafrika? HIV har trots mediciner ökat sedan 2010, inte minskat som tänkt.
I nordvästra regionen av Sydafrika inköptes mjölkersättning för sju miljoner rand. Det skulle distribueras till 7 600 HIV-positiva mödrar bara i den regionen. Mjölkpulvret landade i ett förråd och stannade där. Efter tre år destruerades pulvret till en kostnad av två miljoner.
Man skall inte gråta över ”spilld mjölk”, man kan bara förundras men handhavandet i landet kan möjligen bli en lukrativ affär för ARLA.