Arlas idiotiska mjölkdesign
Arlas design av mjölkförpackningar gör dem oöppningsbara för funktionsnedsatta. Då krävs hjälpmedel som den på bilden. Varför kan inte Arla använda intelligent design som passar alla kunder?
Foto:
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Det krävs två händer och därmed assistans för att öppna de smala och höga förpackningarna som fylls upp med juicer, yoghurt och mjölk. På bred front intar den långsmala mjölken affärshyllor över Sverige.
Det här begriper inte folk som har två friska och starka händer att förpackningar av olika slag är problem i vardagen. Vanligt folk river upp urdumma förpackningar medan de svär. Det har blivit vardag.
Krävs hjälpmedel
Tack och lov, tänkte jag att Arlas förpackningar av mjölkpaket fortfarande är möjliga att öppna genom att sticka ner en fantastiskt tingest från hörn till hörn, ett elegant utformat hjälpmedel att hälla upp drycken med, en konstruktion som dessutom kan förslutas vid förvaring i kylskåp.
Detta hjälpmedel hittade min enhänte man på en marknad i Slite och det befriade honom från ständig assistans i vardagen. Men friden varar inte länge och möjligheten att klara sitt liv på egen hand. Nu har Arla också bestämt sig för att införa samma hopplösa förpackningar för mjölk och fil.
Kan man då tänka sig att Arla som företag tänker i intelligenta begrepp som "Design för alla " och en förpackning som kan brukas av vilken människa som världen över. Icke, icke. Arla följer med strömmen.
Om en person är enhänt, har drabbats av MS, stroke, ALS, reumatism eller andra ledsjukdomar skall personen ifråga enkelt kunna öppna sin mjölkförpackning eller yoghurt själv. Man kan inte utgå från att det alltid finns en annan människa tillhands som flygvärdinna för att öppna förpackningar med idiotiska förslutningar.
En stor näring som Arla som varje dag ägnar sig åt folkupplysning på mjölkpaketen kan 2010 inte föreställa sig att förpackningar måste kunna brukas av vem som helst.
Eller att design är till för alla, precis alla kunder, inte några. Arla kan uppenbarligen inte heller gå före med vettiga lösningar för förslutning till förpackningar som sedan kan bli en säljande produkt att exporteras världen över.
Öppna med tänderna
Den höga fyrkantiga förpackningen som måste öppnas med två tummar eller händer, blir min strokedrabbade man tvungen att öppna med tänderna om ingen assistans finns i närheten. Sax har ingen funktion i det här fallet.
De personer som har olika form av funktionsnedsättning vill kunna klara sig själva. Det handlar om integritet och människovärde. Men det skiter förpackningsindustrin och Arla fullkomligt i. Det är inte mycket bättre med skruvkork som olika juicer eller grädde är utrustade med som öppning. Efter nackdiskbråck är mina egna händer så försvagade att jag måste klippa upp dessa förpackningar. Så får man skvalpet i kylskåpet och gegga när förpackningen skall hystas in och ut ur hyllorna.
Funktionell design
Intelligent design och en tanke på vem som är kund måste till en gång för alla, när man utformar nya produkter som används av hela befolkning oavsett ålder. Varför inte lära av forskare inom nanoteknik, där allt tycks vara möjligt.