Arbetsmiljön i skolan berör mÄnga
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
För att arbetsmiljön skall fungera pÄ den stora arbetsplats som skolan utgör Àr det mÄnga som mÄste hjÀlpas Ät och mycket som mÄste fungera. Det Àr förÀldrar och vÄrdnadshavare, elever, personal, skolledning, lokalförvaltare och beslutande politiker.
Eleverna sjÀlva mÄste bÀra sin del av ansvaret. Det gÀller kamratskap, vÄrdande av lokaler och allmÀnt gott upptrÀdande. NÀr det gÀller skolpersonalen Àr det viktigt att man har en klar och tydlig dialog med elever och förÀldrar. Man har ocksÄ ett ansvar att genom vÀl förberedda lektioner förmedla de kunskaper som ingÄr i lÀroplanerna.
Det yttersta ansvaret för att det fungerar i en skola ligger pÄ skolledningen. HÀr har man pÄ mÄnga skolor kommit föredömligt lÄngt nÀr det gÀller att gripa tag i olika frÄgor innan de hinner blomma ut till problem. PersonalvÄrden fÄr heller inte glömmas bort, för med vÀlmotiverad och stimulerad personal blir ocksÄ elevernas resultat bra.
BetrÀffande lokalerna Àr det regelbundna underhÄllet pÄ mÄnga skolor mycket eftersatt. Alla vet exempelvis att ventilationskanaler regelbundet mÄste rengöras för att fungera, men hur ofta görs det? MÄnga lokaler skulle med reparation av alla smÄfel, mÄlning och storrengöring kunna bli riktigt trevliga. Hur mÄnga vuxna skulle acceptera den arbetsmiljö som idag rÄder i en del skolor. Konstigt att skolpersonalens olika fackföreningar gör det!
För att uppnÄ en bra skolmiljö krÀvs det att politikerna anslÄr tillrÀckligt med pengar och hÀr har förÀldrarna ett stort ansvar att utnyttja möjligheten att pÄverka utvecklingen genom pÄtryckningar pÄ de politiker man vid föregÄende val röstade in i de beslutande församlingarna. Barnen Àr vÄr framtid!