Trafikverket slog i bromsen när tonläget från Gotland blev för högt.
I går var verkets högsta ledning här för att träffa regionens företrädare och inleda en översyn av alla alternativ och konsekvenser för hur upphandlingen av Gotlandstrafiken ska utformas.
Vet inte om det bara är jag som undrar: har man inte redan gjort det?
Lika konfunderad blir jag över generaldirektörens uttalande att debatten på Gotland grundat sig på ett missförstånd. Han beskrev det som att gotlänningarna tror att Trafikverket kräver att trafiken ska gå med 22 knop, inte att det är minsta hastighet och att fältet är öppet för snabbare båtar.
Något sådant missförstånd har jag inte sett till, däremot en väl grundad farhåga att ett långsammare alternativ skulle vinna upphandlingen eftersom det blir billigare. Jag kommer inte ifrån känslan av att budskapet från Gotland aldrig riktigt har trängt in i maktens boningar, att man hållit larmet på armlängds avstånd som lite allmänt gnäll.
Nu öppnar Trafikverket även för statliga färjor och direktupphandling. Alternativ som nog alla har utgått från att man redan har studerat grundligt och av olika skäl avfärdat till fördel för upphandling i konkurrens.
Risken är överhängande att vi tvingas välja det minst dåliga av flera dåliga alternativ istället för det bästa möjliga.
Men kanske är det väl konspiratoriskt tänkt.
Möjligen blev statsministern något förvånad när han läste Svenska Dagbladet i går, lite mer säkert är nog att Moderaterna på Gotland blev mycket glada för Gotlandsupproret helsidesannons där de tackar statsministern för att upphandlingen skjutits upp.
Trafikverkets generaldirektör, Gunnar Malm, var dock mycket tydlig när han förklarade att inga direktiv eller politiska påtryckningar utgått från regeringen i frågan. Beslutet att skjuta upp upphandlingen var Trafikverkets helt egna beslut.
Man ska inte göra partipolitik av en fråga där de flesta är överens, men lika lite ska man lägga äran i galet knä.
För bortom allt tvivel står att det är Gotlandsupproret vi har att tacka för det andrum som nu har skapats inför upphandlingen av en nytt trafikavtal för Gotlandstrafiken.
Inte Fredrik Reinfeldt.