Är framtiden lättare än luft?

Foto: PETROS GIANNAKOURIS

Politik2008-03-06 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Färja och flygplan. Det är vad vi har att välja på i dag, på väg till eller från Gotland. Men vad är det som säger att vi skall vara begränsade till dessa alternativ i framtiden? Häromdagen slog en tanke mig. Vad sägs om en kompromiss? Vad får man om man kombinerar skepp och luft? Luftskepp.
Varför skulle det vara ett alternativ för Gotland? Tja, ett luftskepp har en marschfart på sisådär 135 knyck. Borde inte det vara idealiskt för en "mellanlång" sträcka där det varken går att köra bil, buss eller tåg? Att flyga 20 mil tar en och en halv timme ungefär, om man inte har motvind. Från Visby hinner man till Stockholm och en bit till. Eller till Växjö eller Karlskrona. Eller Liepaja i Lettland.
Och eftersom luftskepp kan landa varhelst det är platt, ja om de är så konstruerade kan de till och med landa på vatten, så är man inte ens bunden till befintliga flygplatser. Så varför inte kasta in en brandfackla? Det kanske låter riskabelt, men efter Hindenburgkatastrofen på 30-talet har man lärt sig att det är bättra att fylla luftskepp med helium än med vätgas.
Visst, man har försökt lansera luftskepp tidigare, och inte har man skurit guld med täljkniv precis. Men när jag började undersöka läget för luftskepp i dag så kunde jag hitta levande projekt som verkar lovande för en lekman.

Ett sådant är Skycat (www.worldskycat.com). Det finns även andra entreprenörer (www.aeroscraft.com). Skycat utvecklar luftskepp i olika storleksklasser för olika användningsområden, och planerar en världsomsegling med ett av sina luftskepp under 2008.
Skycat gör anspråk som verkar nästan för bra för att vara sanna (och man skall väl inte utesluta att det är så). Med SkyShuttle hävdar de att man skall kunna transportera 900 passagerare till en kostnad under tio amerikanska cent per person och kilometer. Tio mil kostar i så fall under 70 kronor per person. Och kortaste vägen till fastlandet är kortare än tio mil.

Men bilen då? Jo, Skycat projekterar en modell som kan svälja den också. Enligt företaget kan SkyFerry drivas med vinst med biljettpriser på 15 dollar per passagerare utan bil (25 dollar med bil) för en resa på tio mil.
Under sådana omständigheter kan jag tänka mig ett nätverk av luftskeppslinjer över Östersjön, med Gotland som hub. Navet i havet på riktigt.
Det finns alternativ även för gods. Millenium Airships SkyFreighter tar över 500 ton (www.millenniumairship.com/products.htm)

Så vad är vinsterna med luftskepp? De är snabbare än skepp. Och jämför man dem med flygplan så är miljöpåverkan betydligt mindre. Hur de står sig jämfört med snabbfärjor vågar jag inte svara på. Men det går inte åt så mycket energi när heliumet står för lyftkraften.
I dag finns ännu inte luftskeppen som är ett användbart alternativ till färja och flygplan. Men man måste väl ändå få leka med tanken, och skaffa sig en mental beredskap inför den dag då det är möjligt.