På Aftonbladet Debatt snubblade jag i går över en debattartikel av Ted Ljungqvist från Vägpris.nu som skrev för Gotlandsupproret. Det är verkligen bra att gotlänningar ger sig ut på en nationell arena för att lyfta frågan. Opinionsbildningen för Gotlandstrafiken behöver söka ett så brett stöd som möjligt och 90 000 namnunderskrifter visar att det finns förutsättningar att lyckas väl.
Men framförallt på en nationell arena behöver man också fundera över hur man ska argumentera och formulera sig och hur man ska presentera fakta. I debattartikeln som Aftonbladet publicerat skriver Ted Ljungqvist:
"Att åka 15 mil över havet till Gotland tur och retur kan för en barnfamilj hamna på uppemot 4 000 kronor. Smärtgränsen är passerad."
Det kan säkert hamna där, i högsäsong. Illa nog, för det är ju då de flesta vill åka. Men oftast blir inte resan fullt så dyr.
Jag kollade upp vad det kan kosta för en tvåbarnsfamilj från fastlandet att åka tur och retur till Gotland i september. Kostnaden, inklusive bil, blev omkring hälften så stor som Ted Ljungqvist varnar för, runt 2 000 kronor. Lite mer eller lite mindre beroende på tidpunkt och var man väljer att sitta under överfarten.
Kan man ta färjor där det finns ett pris på "alla+bilen" sjunker kostnaden till en fjärdedel av vad den är i skräckexemplet.
Gotlandsupproret borde verkligen vara angeläget om att nyansera bilden av situationen för Gotlandstrafiken på en nationell arena. Delvis, naturligtvis, därför att det är bra att vara nyanserad och korrekt om man vill framstå som seriös. Men det är också viktigt att inte sprida en överförenklad värsta-scenario-bild av hur fördömt dyrt det är att åka till Gotland. Det är illa nog att vi har de färjepriser vi har. Det ska vi inte hymla om. Men vi behöver väl inte ge hela omvärlden intrycket av att det är värre än det är, vilket riskerar att, på oriktiga grunder, skrämma bort de resenärer som besöksnäringen ska leva av.
Finns det något samband mellan kritiken mot färjepriserna och det relativa lågtryck som turistbranschen upplevde i år? Jag vet inte och jag vill verkligen inte bidra till att tysta kritiken mot stigande biljett- och fraktpriser. Den är befogad och vi kan inte hålla tyst och lida i smyg av försiktighetsskäl. Men jag tycker att det är viktigt att kritiken är så precis som möjligt.