LEDARE
Ăn Ă€r inte sista ordet sagt men i gĂ„r föll Ă€nnu en pusselbit av bordet i arbetet för att möjliggöra sommartrafik med GotlandsbĂ„ten sommaren 2014.
Destination Gotland (DG) Àr inte ens intresserat av att diskutera möjligheten att dela kajplats med GotlandsbÄten. Trots att regionen stÄr för alla kostnader och trots att Trafikverket och Transportstyrelsen gett sin vÀlsignelse, förutsatt att Region Gotland och DG kommer överens.
Hindret ligger i avtalet mellan regionen och rederiet som ger dem ensamrÀtt till kajplatserna 5 och 6. Genom att det bara Àr DG:s bÄtar som anvÀnds pÄ dessa platser har man dispens frÄn de sÀkerhetsregler som annars krÀver dubbla sÀkerhetskontroller.
Enligt myndigheterna och hamnchefen Mats Eriksson, gÄr detta alltsÄ att lösa. Regionen har ocksÄ gett ett löfte att stÄ för alla kostnader som behövs för detta vilket Àr ett riskprojekt i sig eftersom ingen vet vad notan gÄr pÄ.
Men som à ke Svensson och Per Lindskog pÄpekade vid gÄrdagens presskonferens, detta arbete mÄste ÀndÄ göras inom kort eftersom avtalet mellan regionen och DG om hur hamnen fÄr disponeras löper ut nÀsta Är. I och med att det numera finns inskrivet i statens direktiv för Gotlandstrafiken att den Àr öppen för konkurrens (utan krav pÄ Äret-runt-trafik) mÄste ocksÄ hamnen vara öppen för detta. Det kommer sÄledes med stor sannolikhet inte att ingÄ ensamrÀtt och tolkningsföretrÀde för vilka andra som fÄr anvÀnda kajplatserna i ett nytt avtal.
Eftersom Destination Gotland i skrivande stund inte gett nÄgra officiella förklaringar till varför man inte ens vill diskutera möjligheterna att dela kajplatserna med GotlandsbÄten kan man bara gissa.
Det som angetts i tidigare diskussioner Àr DG:s tajta tidtabeller och det Àr ett argument som Àr svÄrt att avfÀrda. à andra sidan försÀkrar alla andra parter att det gÄr att lösa.
I dag tÀnker à ke Svensson trÀffa Destination Gotlands vd, Christer Bruzelius, för att en sista gÄng vÀdja till bolaget att redan nu acceptera det de ÀndÄ blir tvungna att finna sig nÀsta Är.
PÄ Företagardagen försÀkrade Christer Bruzelius att man vill medverka till att frÄgan löses. Samma dag hade man gÄtt ut med ett erbjudande att medfinansiera en anpassning av kajplats 4, lÀngre in i hamnen. Ett löfte och bevis pÄ god vilja som man kunde ge utan nÄgon större insats eftersom all planering av hamnen gÄr Ät motsatt hÄll. Inre hamnen ska inte anvÀndas för passagerartrafik, inte minst för den trafik en sÄdan leder till, mitt i ett av stadens tÀtaste promenadstrÄk. Dessutom Àr dessa platser redan uppbokade av andra, framför allt under Almedalsveckan som ocksÄ Àr en av de viktigaste veckorna för den konkurrerande sommartrafiken.
Destination Gotland har all rÀtt att vÀrna sitt men Àr ocksÄ en nyckel till hela Gotlands möjlighet att utvecklas. Med det följer ett ansvar större Àn det egna företagets strategier för att möta konkurrens.