Ansvar för hela Gotland

Politik2013-11-08 06:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

LEDARE

Än Ă€r inte sista ordet sagt men i gĂ„r föll Ă€nnu en pusselbit av bordet i arbetet för att möjliggöra sommartrafik med GotlandsbĂ„ten sommaren 2014.

Destination Gotland (DG) Àr inte ens intresserat av att diskutera möjligheten att dela kajplats med GotlandsbÄten. Trots att regionen stÄr för alla kostnader och trots att Trafikverket och Transportstyrelsen gett sin vÀlsignelse, förutsatt att Region Gotland och DG kommer överens.

Hindret ligger i avtalet mellan regionen och rederiet som ger dem ensamrÀtt till kajplatserna 5 och 6. Genom att det bara Àr DG:s bÄtar som anvÀnds pÄ dessa platser har man dispens frÄn de sÀkerhetsregler som annars krÀver dubbla sÀkerhetskontroller.

Enligt myndigheterna och hamnchefen Mats Eriksson, gÄr detta alltsÄ att lösa. Regionen har ocksÄ gett ett löfte att stÄ för alla kostnader som behövs för detta vilket Àr ett riskprojekt i sig eftersom ingen vet vad notan gÄr pÄ.

Men som Åke Svensson och Per Lindskog pĂ„pekade vid gĂ„rdagens presskonferens, detta arbete mĂ„ste Ă€ndĂ„ göras inom kort eftersom avtalet mellan regionen och DG om hur hamnen fĂ„r disponeras löper ut nĂ€sta Ă„r. I och med att det numera finns inskrivet i statens direktiv för Gotlandstrafiken att den Ă€r öppen för konkurrens (utan krav pĂ„ Ă„ret-runt-trafik) mĂ„ste ocksĂ„ hamnen vara öppen för detta. Det kommer sĂ„ledes med stor sannolikhet inte att ingĂ„ ensamrĂ€tt och tolkningsföretrĂ€de för vilka andra som fĂ„r anvĂ€nda kajplatserna i ett nytt avtal.

Eftersom Destination Gotland i skrivande stund inte gett nÄgra officiella förklaringar till varför man inte ens vill diskutera möjligheterna att dela kajplatserna med GotlandsbÄten kan man bara gissa.

Det som angetts i tidigare diskussioner Ă€r DG:s tajta tidtabeller och det Ă€r ett argument som Ă€r svĂ„rt att avfĂ€rda. Å andra sidan försĂ€krar alla andra parter att det gĂ„r att lösa.

I dag tĂ€nker Åke Svensson trĂ€ffa Destination Gotlands vd, Christer Bruzelius, för att en sista gĂ„ng vĂ€dja till bolaget att redan nu acceptera det de Ă€ndĂ„ blir tvungna att finna sig nĂ€sta Ă„r.

PÄ Företagardagen försÀkrade Christer Bruzelius att man vill medverka till att frÄgan löses. Samma dag hade man gÄtt ut med ett erbjudande att medfinansiera en anpassning av kajplats 4, lÀngre in i hamnen. Ett löfte och bevis pÄ god vilja som man kunde ge utan nÄgon större insats eftersom all planering av hamnen gÄr Ät motsatt hÄll. Inre hamnen ska inte anvÀndas för passagerartrafik, inte minst för den trafik en sÄdan leder till, mitt i ett av stadens tÀtaste promenadstrÄk. Dessutom Àr dessa platser redan uppbokade av andra, framför allt under Almedalsveckan som ocksÄ Àr en av de viktigaste veckorna för den konkurrerande sommartrafiken.

Destination Gotland har all rÀtt att vÀrna sitt men Àr ocksÄ en nyckel till hela Gotlands möjlighet att utvecklas. Med det följer ett ansvar större Àn det egna företagets strategier för att möta konkurrens.

LĂ€s mer om