Ännu mer osäkert
Blir gotlänningarna lika glada som Eva Nypelius om Gotland tar över ansvaret för färjetrafiken? Statssekreterare Leif Zetterberg är glad. Och landshövdingen ger kloka råd.
Foto: Tommy Söderlund
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nu ska kommunen diskutera med regeringen om Gotlands kommun ska ta över ansvaret för Gotlandstrafiken. Statssekreterare Leif Zetterberg (c) gav sken av att regeringen ställer upp med cirka 500 miljoner kronor om året för att ge gotlänningarna en anständig färjetrafik som stimulerar utveckling och tillväxt på Gotland. Men det förutsätter väl att ett långsiktigt avtal skrivs mellan Region Gotland, som finns rent juridiskt först 1/1 2011 och staten. I det avtalet måste skrivas in att färjetrafiken är en del av den nationella infrastrukturen, jämförbart med motorvägar, broar, tunnlar, tåg och flyg.
Frågan är vad som händer under detta år? Ska Gotland reden i år styra upphandlingen av nästa färjeavtal? Ska Rikstrafikens upplägg frångås om att först handla upp båtarna och sedan driften? Eva Nypelius (c) var efter fredagens presskonferens tveksam till det smarta i en delad upphandling. Och Gotlandsbolaget vill helst ha det som nu, att de både står för båtarna och driften. Gör Eva Nypelius upp med Jan-Eric Nilsson om trafiken, utan konkurrens från andra bolag?
Gotlänningarna vill inte ha några försämringar av färjetrafiken vad gäller restider, turtäthet och hamnar. Däremot tror jag gotlänningarna vill ha miljö- och klimatsmartare fartyg och lägre biljettpriser. Framförallt för fastlänningarna, som tycker det är för dyrt med båten. Om Gotland redan i år tar över upphandlingen, blir det då en forsatt uppgörelse med Gotlandsbolaget, med snabbfärjor som spyr ut koldioxid? Eller får teknikutvecklingen lösa problemet med gasdrivna båtar framåt 2020?
Även om vi på Gotland upplever att vi aldrig haft så bra färjetrafik som den nuvarande, så kan den förändras till det bättre. Vi måste våga tänka annorlunda och inte bara säga nej till all förändring. Men ett gotländskt övertagande av färjetrafiken får inte innebära att en lokal medfinansiering sätter gränser för kvalitén. Staten måste betala, genom ett långsiktigt avtal, som gäller oavsett regering.