Ännu en snöpning av samhällskroppen

Foto: MICHAEL PROBST

Politik2008-01-16 04:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Sex säljer. Så är det. Annars skulle inte biltillverkare låta blondiner fläka ut sig på den senaste modellens motorhuv. De ligger där och säger: Köper du bara den här bilen så...
Naturligtvis är det ingen som säger budskapet rent ut. Blir så löjligt då. Men det är ett bildspråk som talar till vårt undermedvetna, på en primitiv nivå.
Vackra men ovidkommande kvinnor används för att sälja allt möjligt. Och inte bara till män utan även till andra kvinnor. Parfymannonser är exempelvis oftast kliniskt befriade från andra argument än de rent känslomässiga.

Men det finns också motkrafter. I de mest uppenbara formerna är reklamarnas sextrick stämplat som sunkigt. På en arbetsplats så hittar du färre affischer i dag än förr, där bikinibrudar demonstrerar senaste hylsnyckelsatsen. Så visst finns det hopp om mänskligheten.
Men hur skall man infria detta hopp? Ska vi lagstifta oss till ett högre plan? Det föreslog i går utredningen "Könsdiskriminerande reklam - kränkande utformning av kommersiella meddelanden" (SOU 2008:5). Utredaren Eva-Maria Svensson vill förbjuda skildringar av könsegenskaper eller könsroller som uppfattas som kränkande för kvinnor eller män i reklamen.

Men vill vi verkligen ha ett samhälle där domstolar skall vara smakdomare och moralisk inkvisition, och där varje annonskampanj utsätts för en granskning som med nödvändighet blir en subjektiv värdering av vad som är objektifierande?
Modeordet är tolerans. Men lagrummet för det som inte motsvarar moralistiska förväntningar bara krymper och krymper. Nu vill de desinficera ännu en vrå av samhällskroppen. Det blir kanske rent, men det svider.