Det vi nu hör från styrguppen för Gotlandstrafiken är lösare i köttet än vi hade anledning att förvänta. Förslaget är suddigt i konturerna och vi får långt ifrån veta allt vi vill veta. Hastighet – hur fort ska det gå och när ska det gå hur fort? Upphandling, direktupphandling eller statliga färjor? Priser? Mycket hänger i luften.
Dessutom beskrivs det som bara ett förslag bland andra.
Det låter bara som en testballong. Varför det förvånar att Trafikverket är optimistiskt om att snart kunna sätta ner foten. Det betyder att det antagligen finns oerhört mycket mer information som ännu inte är känd men som kommer att bli publik åtminstone efter mötet mellan generaldirektören Gunnar Malm och regionledningen på onsdag.
Och någon tid därefter, när gotlänningarnas företrädare fått säga sitt, så kanske generaldirektören samlar sig till ett skarpt och allvarligt menat förslag.
Men än så länge får vi hålla till godo en skuggbild av ett förslag. Det är vanskligt att kommentera något så ofullständigt och diffust. Men det är åtminstone en intressant idé med tre istället för två färjor i bastrafiken, vilket exempelvis skulle medge samtidiga morgonavgångar från Nynäshamn och Visby. Och fler avgångar på attraktiva tider.
Men i övrigt är det nog bäst att åtminstone låta Trafikverket sticka ut hakan en aning innan man slår till. Annars kan det ju lätt framstå som att man inte ens är beredd att teoretiskt överväga något som inte perfekt överensstämmer med det man redan har bestämt sig för.
Vi står inför en typ av förhandling. Man når inte det bästa resultatet genom att redan nu gräva ner sig i en skyttegrav.