LIBERAL KOMMENTAR
Ingen brydde sig om vare sig ursprungsmärkt mat eller Östersjön i Almedalen på onsdagen. I samma stund som Miljöpartiets språkrör höll presskonferens, visade de fyra Alliansledarna en initiativkraft som länge saknats och som få hade förväntat sig.
Allt ljus var på ”Sverigebygget”; det största infrastrukturpaketet i modern tid och som innebär en långsiktig satsning på bland annat höghastighetståg, kollektivtrafik och bostäder. Närmare 400 miljarder kronor väntas det kosta, varav nya stambanor står för 140 miljarder.
Det är tveksamt om ens Miljöpartiet kan tävla med regeringens ambitioner gällande miljöpartistiska käpphästar som bättre kollektivtrafik och snabbare tåg.
Sverigebygget kommer att gynna såväl Sverige som Alliansen. Det säkerställer en nödvändig upprustning av den bristfälliga infrastrukturen och bidrar till fler arbetstillfällen. Dessutom är det en politisk ”Gott & Blandat-påse”. Sverigebygget har något för alla.
Nya stambanor för höghastighetståg med hastigheter på över 300 kilometer i timmen och satsningar på utbyggnad av järnvägen i norra Sverige tilltalar både väljare i storstadsregionerna och på landsbygden. I stället för att straffa bilister genom att höja bensinskatten, vilket Miljöpartiet vill göra, skapar man incitament för människor att välja andra färdmedel än bilen.
Pendlaren lär också gilla Sverigebygget. Infrastrukturen ska byggas ut i storstäder som Stockholm och Göteborg med fortsatta investeringar i kollektivtrafiken.
I Skåne ska möjligheterna till arbetspendling förbättras, såväl inom landskapet som över sundet.
För den som reser i jobbet på regelbunden basis innebär den efterlängtade satsningen på höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö en betydande förbättring i livskvalitet. Antalet timmar man tillbringar på tåget kommer att minska väsentligt.
Framförallt stämmer satsningen väl överens med Alliansens arbetslinje. En förutsättning för att människor ska kunna ta sig till arbetet är en välfungerande infrastruktur.
Tågförseningar, vilket snarare varit än undantag under de senaste åren, leder till ett stort antal förlorade arbetstimmar.
Därtill innebär satsningarna på järnvägsnätet ett påtagligt lyft för svensk industri. De ofta förekommande störningarna kostar enorma summor för näringslivet. Pålitliga järnvägstransporter ger goda förutsättningar för ökad tillväxt.
Med Sverigebygget har Alliansen visat att den som räknar ut den redan nu gör ett stort misstag. Alliansregeringen har mer att ge.