1 - 0 till handeln i första halvlek

Politik2006-03-23 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.
Nyligen meddelade de tre livsmedelskedjorna Ica, Coop och Axfood att de skall satsa på att öka försäljningen av ekologiskt kött. Detta skall ske tillsammans med Scan Foods och föreningen Ekokött i en bred gemensam kampanj med start under den kommande hösten.
Ständigt dyker nya larmrapporter upp som påvisar att vår natur inte mår bra och en återkommande fråga i dessa rapporter är bland annat förekomsten av bekämpningsmedelsrester i dricksvatten. För att komma tillrätta med detta problem är alla överens om att det krävs en övergång till ett mindre kemikalieberoende jordbruk, men det går för långsamt. Ansvaret för att öka omställningstakten vilar på bland annat politiker, lantbrukets organisationer och inte minst konsumenterna och handeln.
Politikerna beslutar om målen för jordbrukets framtida inriktning och här gäller det att inte bara fokusera på billig massproduktion, utan också väga in kvalitetsfrågor, ekologi och den framtida uthålligheten. När det gäller lantbrukets företag och organisationer är det viktigt att man verkligen menar allvar med sitt tal om en positiv inställning till ett mer miljövänligt jordbruk. Jag tror inte att Sveriges jordbruk någonsin kan konkurrera prismässigt med vissa andra länders tvivelaktiga massproduktion och därför är det just mervärdet av rena livsmedel som är konceptet för det svenska jordbrukets överlevnad.
De tre stora livsmedelskedjornas gemensamma kampanj för att öka försäljningen av ekologiskt kött är äntligen ett steg i rätt riktning och visar att en del av handeln nu också är beredda att ta ansvar för en hållbar framtida ekologisk miljö. Resultatet blir därför 1 - 0 till handeln i första halvlek. Nu återstår att se om konsumenterna har viljan att kvittera till 1 - 1 i andra halvlek. För hur många kampanjer som än genomförs, så är det ändå till sist marknaden som avgör resultatet och marknaden i det här fallet är konsumenterna.
Slår kampanjen väl ut kommer vi att få en renare och mer hållbar ekologisk miljö, ett starkare svenskt lantbruk och framförallt ett fortsatt öppet landskap. Därför är uppmaningen till konsumenterna, tag chansen och kvittera till 1 - 1 så fort som möjligt!