LIBERAL ASPEKT
Vem i hela vÀrlden kan man lita pÄ? FrÄgan Àr mer relevant i dag Àn nÀr Hoola Bandoola band skrev sin klassiska proggdÀnga för 50 Är sedan. Vi överöses dagligen med information frÄn olika hÄll och digitaliseringen har bÄde gjort det svÄrare och lÀttare att granska kÀllor, ifrÄgasÀtta rykten och upptÀcka nÀr vi Àr utsatta för desinformation.
Onsdagen den 13 mars var det KÀllkritikens dag, ett tillfÀlle att sÀrskilt uppmÀrksamma de risker som döljer sig i vÄra digitala flöden. Troligtvis Àr det en dag som inte passerar obemÀrkt i landets grund- och gymnasieskolor. KÀllkritik har blivit vÀldigt populÀrt i klassrummen pÄ senare tid.
Ett problem Ă€r dock att motstĂ„ndskraft mot lögner krĂ€ver att individen besitter stabila grundkunskaper och utifrĂ„n dem bygger upp en förmĂ„ga att vĂ€rdera kĂ€llor. ĂndĂ„ arbetar man pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll med kĂ€llkritik som vore det ett eget universum, frikopplat frĂ„n fakta.
SÄ lÀnge barnen googlar och skriver kÀllhÀnvisningar och fotnoter som fÄr doktorsavhandlingar att skÀmmas sÄ tror vissa lÀrare att de förmedlat vikten av kÀllkritik.
Det har de inte. Det Àr knappast bara lÀrarnas fel att det blivit sÄ. VÀsande pÄ axeln har de Skolverket som inte heller förstÄr vad kÀllkritik faktiskt Àr och att ifrÄgasÀttande och insikt om vad som Àr rimligt endast kan bottna i faktiska kunskaper.
Det Ă€r lĂ€tt att kĂ€nna hopplöshet inför detta. Ăven inför Ă„terkommande rapporter om hot mot demokratin, ryska desinformationskampanjer och internettroll. Mörkret Ă€r dock inte sĂ„ kompakt som det kan verka.
I en aktuell forskningsstudie med namnet âMedia coverage and pandemic behavior: Evidence from Swedenâ frĂ„n Jönköpings universitet och Handelshögskolan i Stockholm, dĂ€r man granskat vem lyssnar folk pĂ„ nĂ€r det Ă€r kris, visar att mĂ€nniskor föredrar lokaltidningar och myndigheter. SĂ€rskilt lokaltidningar. Det Ă€r dit mĂ„nga vĂ€nder sig för att hitta hĂ„rda fakta och kvalitetsinformation.
Lokaltidningarnas roll för att motverka falsk propaganda kan alltsÄ inte överskattas. DÀr finns en ansvarig utgivare och professionella journalister, utbildade i kÀllkritik.
De styrs av strÀvan efter att publicera vad som Àr sant och relevant. KÀllkritikens dag borde dÀrför vara en dag att hylla lokalpressen och för skolorna att inse att det bÀsta de kan göra för sina elever Àr att lÀgga mindre tid pÄ att traggla akademiska kÀllhÀnvisingar, och mer tid pÄ att uppmana till lokaltidningslÀsning. I en vÀrld full av internettroll Àr det lokaltidningen man kan lita pÄ.