Alienation mot det vÀsterlÀndska samhÀllet lockar unga muslimer in i extremism.
Journalisten Niklas Orrenius reportage om religiös extremism Ă€r skrĂ€mmande lĂ€sning (DN 28/5). Orrenius tar oss till stadsdelen Vivalla i Ărebro. Vid en första anblick verkar omrĂ„det som vilken radhusförort som helst, men under ytan gror jihadismen.
Islamisternas strategi för att vĂ€rva anhĂ€ngare till den extrema tolkning av islam som kallas salafism, en lĂ€ra som terroristgruppen Islamiska staten ansluter sig till, Ă€r ofta aggressiv. I Ărebros grannstad Eskilstuna har den moderate politikern Abshir Osman hotats till livet eftersom han uttryckt oro över att unga radikaliseras och reser till Syrien för att kriga.
Han hÀvdar att det Àr vÀrre att sÀga att man Àr emot IS Àn att man Àr för IS. Imamen Abd al Haqq Kielan i Eskilstuna stora moské bekrÀftar Àven han att IS-sympatisörerna flyttar fram sina positioner.
Sverige har vaknat sent. I vÄras trÀdde nya lagar om terrorresor i kraft, som förhoppningsvis kommer att fÄ effekt. UngefÀr 300 svenskar har rest till Syrien för att strida för islamistiska grupper, och det lÀr bli fler. Förtvivlade förÀldrar vittnar om hur deras barn radikaliseras och plötsligt försvinner ut ur landet.
Poliser berÀttar om ungdomar, med en bakgrund prÀglad av kriminalitet, droger och arbetslöshet, som snöar in sig pÄ salafism och blir lÀttmottagliga byten för islamister som kampanjar för jihad.
Det gÄr inte att dra en enkel slutsats om varför unga mÀn och kvinnor, som levt hela sina liv i det fredliga Sverige, vÀljer en hyfsat sÀker död hos en terrorsekt. Vissa Àr helt enkelt ideologiskt motiverade: De Àr övertygade salafister och tror pÄ idén om ett islamiskt kalifat.
Men mÄnga söker sig till vÄldsbejakande islamism av samma anledning som mÀnniskor ansluter sig till andra extrema rörelser. Den genuint intresserade, som jÀmför olika tolkningar och funderar fram och tillbaka, brukar inte bli fanatisk. Snarare tvÀrtom.
En av IS grundlÀggande idéer Àr att vÀsterlandet aldrig kommer att acceptera muslimer och att kristna, sekulÀra och muslimer inte kan leva sida vid sida.
Andra och tredje generationens invandrare frÄn Mellanöstern och Nordafrika har, till skillnad frÄn sina förÀldrar, inte aktivt valt att söka sig till hit. De Àr födda och uppvuxna hÀr, men kÀnner sig av olika skÀl ÀndÄ inte som en del av samhÀllet.
Lösningen Àr givetvis, förutom att sÀtta stopp för IS-vÀrvare genom att exempelvis strypa bidrag, och eventuellt göra det olagligt för skumma lÀnder som Qatar och Saudiarabien att finansiera moskéer i Sverige, bÀttre integration.
Minskad arbetslöshet och förbÀttrade skolresultat Àr ett första steg, men det kommer att krÀvas mer. De ungdomar som riskerar att lockas in i extremism mÄste kÀnna att de Àr en del av den svenska gemenskapen. Att en stor grupp svenskar inte kÀnner sig som det Àr riktigt farligt.