Turister och Köpenhamnsbor uppmuntras att agera hållbart, genom att plocka skräp, cykla eller delta i stadsodlingar. I utbyte får de en kaffe, en öl eller en spa-behandling. Initiativet “CopenPay” som drivs av den offentligt finansierade turistorganisationen Wonderful Copenhagen, har hyllats internationellt som ett föredöme för grön turism. Men bakom den välvilliga och gröna fasaden gömmer sig problem. CopenPay är nämligen ett slösaktigt och miljömässigt ineffektivt sätt att subventionera Köpenhamns nöjesliv för turister på danska medborgares bekostnad.
Wonderful Copenhagen beviljades 2024 närmare 50 miljoner danska kronor i basfinansiering. CopenPay-projektet har dessutom fått stöd från Danmarks styrelse för näringslivsfrämjande (DEB) som i sin tur finansieras av en kombination av nationella skattemedel, EU-stöd och regionala resurser. För dessa pengar får turister alltså belöningar för sina gröna handlingar, som i många fall borde vara självklara. Att plocka några fimpar från en park är en fin gest, men ska det verkligen belönas med en offentligt betald lunch eller kajaktur?
Problemet är inte den gröna ambitionen. Att uppmuntra till hållbarhet och låta besökare upptäcka staden på ett bredare plan samt uppmana till byteshandel är bra. Dock är finansieringsmodellen feltänkt. Belöningarna är oproportionerliga i förhållande till insatserna. Att fiska upp ett par plastförpackningar i utbyte mot en värdefull upplevelse är mer en symbolhandling än en genuin miljöinsats. Det är ett PR-trick som ger sken av hållbarhet utan faktiska resultat. Istället för att enbart mäta CopenPays medievärde borde projektet redovisa sin faktiska påverkan på miljön. Har utsläppen minskat genom subventionerade cykelturer? Hur mycket skräp har samlats in från hamnen? Har vattnet blivit renare? Denna data saknas.
Initiativet är i sin nuvarande form beroende av bidrag. Det är inte en självgående, långsiktig lösning. Är det då inte bättre att göra så som i Venedig – där besökare får betala en inträdesavgift till staden för vistelsen? Intäkterna kan bidra till att finansiera rengöring av gator och kanaler, sophämtning och restaurering av infrastruktur. Arbetare med rätt verktyg och maskiner kan då effektivt hålla staden ren och fungerande. Såklart ska man inte nobba uppmaningar till cykling och andra miljövänliga alternativ. Copenpay är ingen dålig idé i sig, men att finansiera det med skattemedel och oproportionerliga belöningar landar bara i greenwashing och ytlig PR.
CopenPay är ett spännande experiment med en problematisk finansieringslösning. Projektets framtid och verkliga framgång hänger på om man kan ta det ur det subventionerade marknadsföringsjippot till en självgående rörelse där näringslivet och besökarna tillsammans kan skapa en långsiktig positiv effekt.
Men om du inte har landat i sommarplanerna ännu finns det nu en gyllene möjlighet att ansa en blomrabatt i Köpenhamn i utbyte mot ett smarrigt smörrebröd!