Vilka är alternativen i hamnen?

Foto: Tommy Söderlund

LEDARE GOTLÄNNINGEN2015-09-04 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Samarbetet i den rödgröna majoriteten gnisslar betänkligt.

Först Natura 2000-beslutet där (S) vek ner sig för Miljöpartiet och körde helt över det politiskt enade Gotland.

Och på måndag ska fullmäktige fatta beslut om den omtalade saneringen vid gamla hamnterminalen för att ge plats åt Gotlands bryggeri/Spendrups.

Vänsterpartiet och Miljöpartiet har i förväg gått ut och offentligt kritiserat affären som den egna majoriteten tidigare gett klartecken för.

Socialdemokraterna kommer därför att bilda allians med oppositionen för att få igenom beslutet.

Spendrups har fått löfte om en byggklar tomt. Det innebär att regionen ska stå för rivning av befintlig fastighet samt den sanering som krävs då marken är förorenad av olja och stenkol från gammal verksamhet.

Den beräknade kostnaden för saneringen är cirka 15 miljoner.

Utöver detta tillkommer kostnader för att lösa ut befintliga hyresgäster där framför allt Werkelinbolagen har ett mycket fördelaktigt hyresavtal från 2007 som gäller fram till 2022. Hur regionen kunde teckna ett så omfattande avtal är en egen fråga att utreda för sig men nu sitter man med en delikat nöt att knäcka. Man kan hoppas att regionens goda vilja från 2007 återgäldas när man nu behöver hitta en lösning för allas bästa. Werkelinbolagen betalar hälften av den beräknade marknadshyran och hyr i sin tur ut delar av lokalerna.

Man kan som bekant se på saker på olika sätt.

Ser man till försäljningen isolerat så finns inga konstigheter, marken är värderad till cirka 10 miljoner i det skick parterna är överens om, byggklar tomt. Här skulle alltså regionen få in fyra miljoner utöver värdet.

Skulle fastigheten säljas i befintligt skick är den värd 17,6 miljoner, lägger man till sanering och rivning sjunker värderingen till minus 5 miljoner enligt regionens anlitade värderingsföretag.

Oavsett vad tomten ska användas till krävs en sanering av marken om man ska börja röja i marken. Så frågan är vilka alternativa scenarier som finns till det som nu ligger på bordet.

Om man avvaktar möjligheten att få någon annan att betala så kanske man får ner kostnaden men står utan intressent.

Man kan låta det vara som det är och acceptera att denna attraktiva del av inre hamnen ser ut som den gör. Det skulle åtminstone ge nytta åt de kostsamma renoveringar som gjorts av fastigheten för inte så länge sen när man var tvungen att förstärka taket.

Så inte skulle det innebära någon katastrof att inte fullfölja affären. Frågan är mer vad man förlorar och här sitter ingen inne med svaret, eftersom ingen kan se in i framtiden.

Helt sannolikt kommer det ändå att finnas de som i efterhand hävdar att de kan det genom att säga ”Vad var det jag sa?”. Oavsett om det blev succé eller fiasko.

Jag tycker det vore extremt synd att inte ta chansen att få se bryggeriets anläggning förverkligas. Men det får inte ske om möjligheten att använda hamnen som hamn riskeras. Och det bör inte ske utan så noggranna beräkningar som bara är möjligt för vad prislappen slutar på. Förhoppningsvis kommer allt att se lite klarare ut på måndag.