Det var lite för dåligt för att vara sant.
Precis som något kan låta för bra för att vara sant finns det nyheter som låter lite för dåliga för att vara sanna.
Som när bagaren Håkan Jakobsson aviserade att det anrika familjföretaget Eskelunds hembageri skulle läggas ner.
Det var inte ”bara” ett företag och ett antal viktiga arbetstillfällen som skulle försvinna. Det var en väsentlig del av gotlänningarnas vardag.
Sedan nedläggningen har Håkan Jakobsson envist markerat att nej, företaget ska inte säljas och nej, det ska inte leva vidare i nån annan form.
I går kom dock nyheten av Coop Gotland tar över varumärket och den stora skatt av recept på matbröd i alla dess former som tagits fram genom åren.
Det är alltså inte företaget utan varumärket som lever vidare i ny form och i nytt bageri. Therese Ekman följer med som bagerichef och affären innebär två nya arbetstillfällen i Coops bageri.
Coop har haft svårt att hävda sig mot konkurrenten Ica Maxi men Eskelunds-bröden blir helt säkert en mycket stark lockvara för kunderna.
Coop saknar verkligen inte nybyggaranda och entreprenörskap.
Genom att testa olika och nyskapande vägar att locka kunder har man vinylskivor till försäljning, en egen rockkonsert, företaget tar initiativet över dålig pr och skapar ett positivt sammanhang kring det hela. Man har fattat grejen med rolig och slagkraftig annonsering i lokala medier.
När Eskelunds berättade om nedläggningen var man snabbt där för att utreda möjligheterna att ta över verksamheten.
Ica Maxi ligger dock inte still i viken och räknar med att kunna fortsätta ligga före. Nyligen presenterades nyheten att man helt går över till gotländskt mjöl i sitt butiksbageri.
En affär som inte ger nya arbetstillfällen men som påtagligt stärker tillvaron för Labans kvarn där mjölet tillverkas av spannmål odlat på Gotland.
Man kan väl kanske ana att den ena affären har med den andra att göra och såväl för kunder som för företag blir resultatet win-win. Konkurrens är bra, företag som är på tårna för att utveckla sina företag behövs.
Vi som börjar bli lite till åren har vanor som sitter djupt. Har man alltid handlat på Ica och köpt Expressen är det svårt att gå över till ”Konsum” och Aftonbladet. Det är inte bara en fråga om vem som har bäst varor, det finns en politisk och ideologisk grund för våra val.
Lyckligtvis är de som växer upp i dag inte lika stelbenta och trångsynta.
Jag hoppas verkligen att både Coop och Ica Maxi belönas av kunderna för sina samhällsinsatser. Och jag hoppas att familjen Jakobsson och familjen Bergström fått fett med deg på köpet.
Vi som hade tänkt ta tillfället i akt att sluta, eller åtminstone kraftigt minska intaget av bröd, får väl tänka om.