Som ett litet moln hänger frågan om den utlovade strategin för parkeringsfrågan i Visby över alla inblandade.
Alla hänvisar till den men ingen vet var den finns eller vad den innehåller.
Visby Centrum har i många år beskrivit parkeringsavgifter som såväl onödiga som ett stort hinder för handeln i stadskärnan. Som underlag för sin inställning har de mätningar och vittnesmål om sina medlemmars erfarenheter av hur parkeringsavgifterna påverkat deras verksamhet.
Region Gotland å sin sida har som huvudargument att avgifterna behövs för att styra trafiken under mest hektiska sommarveckorna. Men det ”kaos” regionen hänvisar till rådde innan avgifterna infördes kan än så länge inte styrkas av statistik eller utvärderingar.
Nu sätter alla hoppet till den strategi som ska antas efter att ett konsultföretag fått i uppdrag att undersöka frågan ur alla möjliga perspektiv. Man får ju innerligt hoppas att det i denna strategi finns fakta och underbyggd statistik på hur de olika försöken genom åren slagit ut.
Nånstans inom mig finns en oro att dessa utvärderingar inte finns. Jag hoppas att jag har fel.
När objektiva fakta saknas sätter man sin tillit till den som bäst kan prata för sin sak, den som är konsekvent och kan styrka sina argument. Hittills har det, för min del, varit Visby Centrum och dess olika företrädare.
Region Gotland har genom såväl politiker som tjänstemän visat prov på en valhänthet som inte bygger trovärdighet.
Politiker som använder frågan för att politiskt spela ut varandra för att vinna poäng och tjänstemän som tolkat de politiska besluten uppåt väggarna som vid förra årets debacle.
Jag vet inget om bakgrunden till Visby Centrums attack mot Centerpartiet de senaste dagarna. Kanske är den välförtjänt, kanske är det ett spel för att driva frågan framåt.
Det jag däremot vet med hundra procents säkerhet är att Centerpartiet inte har majoritet i vare sig regionstyrelsen eller tekniska nämnden. Om alla andra är för Visby Centrums förslag spelar det ingen roll att Centerpartiet är emot.
Inte heller är det Centerpartiets fel om övriga partier inom Borgerlig samverkan har en åsikt i tekniska nämnden (internt i politiken) och en annan från den lokala partiledningen (utåt mot allmänheten).
Med tanke på historiken i parkeringsfrågan inom de borgerliga partierna får man oundvikligen lite dålig smak i munnen. Alla minns väl hur M och dåvarande FP agerade vid sittande bord där de utan förvarning sågade det förslag man i politisk majoritet kommit överens om. Det som blev själva startskottet till denna plågsamt infekterade fråga.
Personligen anser jag fortfarande att man kunde ha använt detta år för att pröva förslaget om samma regler året runt. Två timmar fritt, sen avgift. Men om ingen utvärderar de olika systemen för att styra trafiken spelar olika försök ingen roll.
Och frågan kvarstår: var är parkeringsstrategin?