Valrörelsen inför 2022 börjar nu

Foto: Johan Nilsson/TT

LEDARE GOTLÄNNINGEN2018-09-19 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Valrörelsen inför årets val må vara avslutad. Men det är nu valrörelsen inför valet 2022 startar.

Vill du bygga förtroende och skapa dialog bör du inte vänta till augusti månad om fyra år. Du behöver börja redan nu.

Det är nu du ska fortsätta att skriva insändare om det du vill och det du gör. Det är nu du ska starta en Facebook-sida om du inte redan har en. Om du känner dig som en 100-procent politikerperson behöver du inte skapa en särskild för ditt politiker-jag. Men om du vill skilja på privatpersonen och politikern är det att föredra.

Särskilt om du värnar vänner som kanske inte är fullt ut lika övertygade som du om ditt partis förträfflighet. (En sida kan du dessutom marknadsföra vilket du inte kan med din personliga).

Framför allt behöver du vidmakthålla den dialog du under några hektiska veckor byggt upp under en intensiv valrörelse. Återkoppla till de besök du gjort eller till samtal som av nån anledning behöver fortsätta.

Om du jämför denna tidnings insändarsidor nu med hur det såg ut en vecka före valet kan du också notera en väsentlig skillnad. Nu är det inte särskilt lång kö till publicering. Nu behöver du inte slåss med 100 andra för att nå igenom bruset.

Nu kan du prata med väljarna utan att de anar att det enda syftet är att fiska deras röst.

I dagens digitala värld förväntar sig medborgarna en öppen dialog. Men alla vet också hur spretigt och oregerligt det kan bli i kommentarsfälten. Man måste inse att det kräver tid och inte minst engagemang för att upprätthålla en god ton utan att regelmässigt radera allt som upplevs som jobbigt.

Tydliga regler är ett måste men det överordnade är att man själv efterfrågar dialogen. Bjuder man in utan att själv delta skapar man också utrymme för att ”kommentarsfältsproffsen” tar över. De som har all tid i världen att kommentera och raljera och föra in sina egna käpphästar i alla trådar alldeles oavsett vad frågan handlar om.

Partierna är i regel bättre på dialog via sina offentliga kanaler. Men politikerna av kött och blod behöver synas mycket mer. Och inte bara de två-tre främsta företrädarna som alltid syns och hörs.

På listorna till valet fanns massor med namn på kandidater som kommer att ta plats i fullmäktige, i nämnder och styrelser. Alla gillar inte uppmärksamhet men ett politiskt förtroendeuppdrag innehåller ett stort mått av krav på återkoppling till dem som placerat dem där genom sin röst i valet. Inte bara när det är dags att väljas om.

Man kan skriva veckobrev, blogga, kommunicera via sociala medier eller insändare eller bjuda in till fysiska möten. I dag saknas sannerligen inte alternativ för kommunikation.

Valstugorna må vara bortplockade från gator och torg men de finns kvar i andra, mindre fysiska, former året runt. Då gäller det att dessa ”stugor” är bemannade när någon kommer förbi med en undring eller åsikt.

Att sätta upp en mental skylt med budskapet ”Stängt till augusti 2022” är en dålig strategi.