Vad är det som behövs för att få oss gotlänningar att ändra vår inställning till kollektivtrafiken? Vi är enligt undersökningar sämst i landet på att åka buss, det enda kollektiva färdmedel som erbjuds på ön.
Vad är hönan och vad är ägget?Åker vi för lite för att trafiken är för dålig eller är trafiken för undermålig eftersom så få använder den?Sanningen är faktiskt att trafiken är väldigt mycket bättre än sitt rykte.
Det som däremot varit under all kritik är marknadsföringen och dialogen gentemot medborgarna om de förbättringar som gjorts sen den tid det gick bussar mest för att passa skoleleverna.
Nu ska det till viss del bli ändring på detta genom en reserådgivare som anställts i ett projekt om hållbara transporter som drivs av länsstyrelsen och regionen.
Paula Cederberg Ahlsten presenterades i en artikel i GT häromdagen och där kunde man läsa två meningar som alla behöver lära sig utantill: ”Ungefär hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer. Samtidigt är det de första fem kilometerna som har störst miljöpåverkan”.
Vi är många som behöver ta åt oss.
Paula Cederberg Ahlsten riktar sig i första steget framför allt till arbetsgivare för att få deras anställda att åka buss i högre grad. Arbetsgivaren har förvisso ingenting att göra med vilka val deras anställda gör utanför jobbet. Å andra sidan finns en uppenbar fördel med att ha en sund personal. Kan man genom morötter få sina anställda att röra sig mer genom att cykla till jobbet har man klara fördelar att vinna.
Frågan är vad ett företag vinner på att deras anställda åker mer buss. Här kan mer good will-poänger plockas in. Man visar att man är ett företag som värnar om vilka utsläpp man indirekt orsakar genom personalens transporter.
En som hjälpt till att rikta fokus på frågan är Frans Brozén, Fårö, som i ett medborgarförslag föreslår att alla gotlänningar ska få åka gratis i två månader för att få upp ögonen för att kollektivtrafiken faktiskt är ett alternativ.
Jag tror det finns undersökningar som visar att det inte är effektivt att ”sälja” en produkt genom att ge bort den gratis med förhoppningen att mottagaren ska köpa den i slutänden. Här handlar det dock inte bara om att få något gratis. Det handlar om beteenden och de allra flesta är i dag medvetna om vad utsläppen gör med vårt klimat och man vill göra vad man kan för att inte bidra till att elda upp vår planet.
Det finns en hög motivation som gör att gotlänningarna är mottagliga för en kollektivtrafikkampanj. Det pågår ju också en översyn där alla verkar ense om att det måste till förenklingar i tidtabell och betalningssystem.
Det måste vara begripligt, konsekvent och enkelt. Minsta motståndets lag kan tyvärr vinna även över den mest motiverade.