Tjänar fler än CMP på kajen?

SKISS. Så här kommer kryssningskajen att se ut när den är klar.?

SKISS. Så här kommer kryssningskajen att se ut när den är klar.?

Foto: Region Gotland

LEDARE GOTLÄNNINGEN2017-05-08 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Medan kryssningstrafiken i Östersjön och övriga farvatten har ökat tämligen markant de senaste åren, har antal anlöp i Visby hamn minskat.

Här finns alltså en ökande marknad som Gotland missar. Det var utgångspunkten när planerna på en ny kryssningskaj inleddes för ett antal år sedan.

Finansieringen har varit den stora stötestenen, denna löstes för ett par år sedan då ett samarbete mellan CMP och Region Gotland formulerades i ett avtal.

Region Gotland bygger kajen, CMP betalar den i form av hyra i ett mångårigt avtal.

Man har kommit överens om ett 20-årigt avtal, där parterna var för sig har rätt säga upp avtalet efter 10 år. Att säga upp avtalet efter 10 år kommer dock att kosta den part som väljer detta.

Så själva investeringen och avtalet känns betryggande och väl underbyggt. Att det finns pengar att tjäna står klart.

Frågan är om det bara gäller själva transport- och hamndelen av verksamheten.

Beräkningarna kring hur mycket kryssningsturisterna spenderar i land visar på stora skillnader, allt ifrån några hundralappar till tusentals kronor per person. Båtarna tar från 540 till 3800 passagerare.

Jag håller med Monica Frisk och Mats Jansson som i lördagens GT sa att även om man räknar på det lägsta snittet, 250 kronor per person så ger volymerna viktiga miljoner till öns näringsliv.

Jag är mer orolig för att det syns så litet om det som händer på ön för att förbereda oss för den ökande turismen och de specifika behov som behöver mötas.

Var är skyltarna på andra språk än svenska? Var är infrastrukturen kring kajen för att passagerarna ska hitta in till staden? Detta är regionens ansvar men regionen poängterade också tidigt i planeringen att mycket hänger på det privata näringslivet när det gäller att ta emot kryssningsgästerna på bästa sätt. Mottagningen när de kliver i land och olika alternativ på aktiviteter att välja på måste finnas på plats om ett år.

Jag hoppas att det händer mer än det som syns och hörs.

Sweco som lämnat rapporten ”Att angöra en kaj eller passera en ö. Betydelsen av en kryssningskaj för kryssningstrafik och besökare till Gotland”, bedömer att intäktsmöjligheterna för näringslivet kan uppgå till 90-130 miljoner kronor per år när kryssningskajen är i full drift.

Men dessa miljoner kommer inte gratis. Vi måste förtjäna dem först.