Straffa dem som kan välja

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

LEDARE GOTLÄNNINGEN2018-12-28 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det är lätt att peka finger åt de företag och verksamheter som släpper ut stora mängder växthusgaser per år. De flesta företag jobbar aktivt för att minska sin klimatpåverkan, både för att det är ett måste för vår överlevnad, men också för att det behövs i det korta perspektivet.

Allt fler konsumenter ser klimatpåverkan som en viktig faktor vid inköp av varor och tjänster.

Men även om det finns många stora utsläppskällor är påverkan större av vad den stora massan människor gör för val. Till exempel kommer cirka 30 procent av koldioxidutsläppen i Sverige från fordonstrafiken.

Det finns då olika val man kan göra. Att införa en kilometerskatt som slår mot dem som måste köra långa avstånd är ett dråpslag mot landsbygden. En smartare väg att gå är att lägga höga skatter på ”onödiga” transporter samt att satsa på utveckling av fossilfria och klimatneutrala bränslen.

De flesta som bor utanför de stora städerna förstår ingenting av storstadsmänniskans val att sitta i långa bilköer varje dag för att ta sig till och från jobbet när det finns kollektivtrafik som går i stort sett dygnet runt.

”Att åka kollektivt” har länge varit en sorts klassmarkör. Den som har ett val väljer inte buss eller tunnelbana. De här attityderna får man ju ha men det vore bättre att dessa val får ett högt pris än att lägga avgifterna på dem som inte har ett val.

Det borde inte vara något som helst problem att göra de stora städerna bilfria. Där finns utomordentliga möjligheter att röra sig med hjälp av kollektivtrafik eller taxi.

Genom kollektivtrafiken har politikerna också inflytande att ställa krav på miljövänliga bränslen vilken gör att det skapas en marknad som även kommer den privata fordonstrafiken till del. Det är dessa frågor som borde ligga högst upp på agendan. Inte flygskattens vara eller inte vara.

Flyget måste också ställa om. Det kommer dock inte att gå om politikerna menar att det är omöjligt. Om politikernas enda lösning är att vi måste sluta att flyga kommer ingen utveckling att stimuleras för att skapa storskaliga lösningar för ett klimatsmart flyg.

Vi borde titta och lära av Norge där man har som mål att hela inrikesflyget ska vara eldrivet 2040.

Att ha siktet inställt på konkreta mål och se vilka alternativ som ger bäst resultat är avgörande för hur utvecklingen kommer att se ut. Det spelar ingen roll hur många miljarder man har att visa upp i en ”klimatbudget” om pengarna inte gör någon nytta eller om andra lösningar skulle göra större nytta.

Till syvende och sist hamnar mycket av makten hos den enskilde.

Det är inte nån annan som kan rädda klimatet, det är vi.

På insändarsidan i GT förs en debatt där en insändarskribent är övertygad om att pratet om temperaturhöjningen av planeten bara är skrämselpropaganda. Ett påstående man ser lite här och där på mindre seriösa nätsajter.

Självklart är det ett bekvämt sätt att lösa problemet på. Att låtsas att det inte finns. Tyvärr är det lika ohållbart som vårt övriga sätt att leva.