Snart dags att leverera lite magi

Foto: Karl Melander

LEDARE GOTLÄNNINGEN2015-04-09 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Snart är sommaren här och bokningsläget ser väldigt bra ut vilket man kan läsa om på nyhetsplats i dagens GT.

Destination Gotland ser däremot en ganska kraftig nedgång på södra linjen, med cirka 5 000 passagerare. Svaret på varför stavas sannolikt Gotlandsbåten.

I fjol stod man i startgroparna för att köra lågprislinje mellan Visby och Västervik och det lockade nya målgrupper och skapade nyttig uppmärksamhet och intresse för Gotland som alla vann på. Trots det tråkiga slutet där trafiken aldrig kunde komma igång.

Den makalöst snygga reklamkampanjen ”Jorden runt på en ö” av reklambyrån Hill, har också skapat intresse och nyfikenhet. Men en lyckad reklamkampanj ger inte omedelbar utdelning i form av kraftigt ökade reseströmmar.

Attityder och kunskap byggs sakta men säkert. Det gäller att vara uthållig.

Samt att infria besökarnas förväntningar när de är här.

För en ö som satsar så hårt på turism och håller hög svanföring i reklamen, gäller det att leverera på samma nivå.

Varje sommar pratar vi om bristen på offentliga toaletter, papperskorgarna i Visby verkar tömmas med samma intervall som på våren och hösten under brinnande juli. Det svämmar över lite här och var och tar tid innan det plockas bort.

Jobbar över huvud taget nån efter kontorstid? är frågor man ställt sig ibland.

Själva Gotland behöver inte anstränga sig för att vara precis så magisk som hon är i reklamen. Det är en ren ynnest att ha dessa miljöer att erbjuda våra besökare. Och inte minst, för oss som bor här att leva i året om.

Men för att guida besökarna krävs att vi paketerar, gör tillgängligt och erbjuder flexibla lösningar.

Hur många skyltar och hänvisningar finns på andra språk än svenska?

Sen är det det här med priserna...

Med risk för att bli hudflängd måste jag dela med mig av resultatet av min högst ovetenskapliga undersökning som redovisas i faktarutan här under.

Jämför man med vad det kostar att åka tåg inom Sverige är det inte hutlöst dyrt att åka till Gotland. Jämför man med att ta egen bil blir det självklart en helt annan sak. Och det är ju den jämförelsen vi måste göra när vi kräver lika villkor som övriga landet.

Inte för att det ska vara exakt samma kostnad som att åka med bil men skillnaden måste vara rimlig.

Plus att man måste räkna in investeringar och underhåll som görs på vägnät och kollektivtrafik i övriga landet.

Om man vill ha rättvisa alltså.

Och det vill man ju.

FAKTA/Kostnader resa

En familj, två vuxna, två barn 3-12 år, resa med SJ en helg i april.

Stockholm-Karlstad: 3 660 kronor.

Stockholm-Ludvika: 1 902 kronor.

Stockholm-Mjölby: 3 545 kronor.

Samma familj Nynäs-Visby (ingen bil, ingen gotlandsrabatt):

April: 1764 kronor.

Juli: 2151 kronor.

Källa: Provbokningar via nätet