Smidigt besök hos doktorn

NÄTDOKTOR. Så här skojigt illustrerade man en artikel om en nätdoktor anno 2004.

NÄTDOKTOR. Så här skojigt illustrerade man en artikel om en nätdoktor anno 2004.

Foto: Claudio Bresciani / TT

LEDARE GOTLÄNNINGEN2017-03-16 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Som vi hade sett fram emot vår minisemester till Prag under sportlovet.

Tyvärr grusades våra resedrömmar av en synnerligen aggressiv maginfluensa och förutom denna fysiska plåga infann sig ett annat dilemma: skulle vårt avbokningsskydd gälla?

Vi behövde ett läkarintyg, magsjuka kommer som bekant snabbt och kan lika snabbt vara överstökad. Att ens försöka belasta vår utmärkta vårdcentral kändes olustigt. Där har man ju fullt upp att ta emot folk som behöver en läkare, hur skulle de kunna ha tid att ta emot någon som ”bara” behöver ett läkarintyg?

Jag slängde ut en fråga på Facebook (oslagbar metod för att få snabba svar och andras erfarenheter) om nån varit med om nåt liknande och hur de lyckats.

Blev då tipsad om en app.

Kände direkt att nej tack, inga appar för mig. Dels kändes det suspekt, dels skulle det med all säkerhet kosta sjukt mycket pengar.

Men eftersom tipset kom från flera kloka bekantskaper så testade jag.

Och så smidigt som det fungerade så inställde sig automatiskt frågan: hur kan något fungera så här bra? Det kan inte vara lagligt. Det måste åtminstone vara något skumt och i gråzonen för vad som är okej.

Dessutom gällde mitt frikort och för dottern var det också gratis då hon är under 20.

Att det fungerar beror på att verksamheten räknas som utomlänsvård. Så för Region Gotland är det knappast gratis. De får betala utan att ha något inflytande i beslutet huruvida jag verkligen behövde vård i ett annat län. Så jag kan förstå att huvudmännen i svensk sjukvård darrar lite med tanke på hur denna utveckling kommer att se ut.

Å andra sidan sköts ju verksamheten av befintliga vårdcentraler så jag antar att det är fritt fram även för gotländska vårdcentraler att erbjuda samma tjänster.

Förekomsten av digitala vårdtjänster och insikten om hur enormt smidigt de fungerar, sätter fingret på att det motsatta förhållandet råder i övriga sjukvården.

Och att det är det problemet som behöver lösas, inte stoppa det som växer fram som alternativ.

Nu är vi lyckligt lottade på Gotland med en jämförelsevis hög tillgänglighet till vården, ändå får man räkna med att vänta en vecka eller mer för ett läkarbesök om det inte är akut.

Att då ha en app som alternativ är oslagbart ur ett patientperspektiv.

Så lösningen på alla eventuella problem som kan uppstå är inte att stoppa utvecklingen.

Framför allt är det läkarkåren som protesterar mot de digitala vårdcentralerna. Inte så förvånande kanske. Självklart ska deras kritik tas på allvar vad gäller farhågor om vårdens kvalitet och hur den övriga vården påverkas. Men det handlar ju inte om något parallellt vårdsystem, tjänsterna erbjuds av samma vårdcentraler som finns fysiskt i olika län i Sverige. Med samma regler och samma läkare.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen och jag hoppas att Region Gotland är med på tåget för att skapa egna alternativ. För detta är något bra och värdefullt för både patienter och för sjukvården som ju avlastas och kan ägna resurserna åt dem som verkligen behöver.

Nu gäller det att hitta smidiga och lokala lösningar.