Skolan måste kunna tåla kritik

Foto: DANIEL ROOS

LEDARE GOTLÄNNINGEN2019-05-18 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag delar helt och hållet läraren Niklas Westergrens ståndpunkt i repliken här under, källkontroll är viktig liksom att vara noga med vad man skriver.

Men sen handlar det mer om att Niklas Westergren inte håller med mig om det olämpliga i att ge en kandidat i ett val exklusivt utrymme inför flera hundra gymnasieelever med rösträtt. Det är han så klart fri att göra men att kalla det fake news är att ta i i överkant.

Niklas Westergren bortser från att jag varit mycket noga med att framhålla att ingen skugga ska falla över eleverna som ordnat arrangemanget som, förutom en föreläsning av Jakop Dalunde (MP), även innehöll en paneldebatt mellan lokala politiker.

Jag har också haft kontakt med eleverna och jag har ingen som helst kritik att invända mot dem, tvärtom har jag lyft fram deras engagemang. Detta har jag ytterligare betonat till dem och vi har så vitt jag bedömer det inget otalt med varandra.

Det är skolans ansvar och inget annat jag varit kritisk emot och jag förvånas lite över den totala bristen på förståelse för att det finns frågor kring arrangemanget. Men jag är glad åt repliken för den ger mig tillfälle att utveckla det hela.

Enligt skollagen ska en skola göra ett objektivt urval när det gäller att bjuda in partier för politisk information till eleverna. Att bjuda in alla och välkomna den enda som har möjlighet att komma ligger inom gränsen för vad som kan ifrågasättas.

Tycker jag.

Skolan gör en annan tolkning.

Niklas Westergren tycker att jag genom min kritik på något sätt förstört ungdomarnas engagemang: ”Tyvärr har din ängsliga och ogrundade kritik blivit det bestående intrycket hos dessa modiga och engagerade elever”.

Istället för att ta ansvar för skolans del och ansvar skjuter han eleverna framför sig. De kan tala för sig själva och har gjort det också.

Vad som är ängsligt och ogrundat i min kritik framgår inte och eleverna har inte heller begärt att något ska rättas. De ville att jag skulle ha skrivit mer om helheten, att det även var en debatt.

Det är väldigt ambitiöst att bjuda in de svenska Europaparlamentarikerna mitt under brinnande valrörelse. Det är inte helt förvånande att de flesta prioriterade annat.

Och som jag brukar säga, om man har invändningar mot någons privilegier, pröva att tänka tvärtom, hur skulle man reagerat om det bara var SD som tackade ja?

Det är ju inte MP eller Dalunde som är problemet utan principen. Det spelar ingen roll att Dalunde inte propagerade för sitt parti. Det gör mig lite brydd att man inte ens försöker förstå detta.

Sen får man ju verkligen hoppas att en lärare i samhällskunskap inte lär sina elever att det är fake news när nån ifrågasätter skolans agerande eller har en annan åsikt.

Jag får också en fråga vad jag tycker om att Filip Reinhag (S) och Lars Thomsson (C) debatterade med/mot betydligt mer oerfarna ungdomsförbundare. Jag tycker inte det är okej. Antingen ska det vara ungdomsförbunden eller så ska det vara proffspolitiker.

Balans, objektivitet och konsekvens ska råda.

Så tycker jag. Man får tycka annat.