Försäljningen av gamla hamnterminalen i Visby till Spendrups beslutades utan erforderliga underlag och utan korrekt beredning.
Det har förvaltningsrätten nu beslutat efter ett överklagande av regionfullmäktiges beslut den 7 september förra året.
De som aldrig velat ha ett bryggeri i hamnen jublar, men försäljning kan det ju bli ändå, men då med rätt grunder och korrekt beredning.
Jag är lättad över att affären stoppats för att man inte riktigt hade koll på vad det var man bestämde. Det är helt oacceptabelt att fatta så stora beslut utan att ha exakta beräkningar och tydliga formuleringar om vad beslutet innebär.
Juristen Patrik Pettersson kan här (som medborgare) ha sparat sin arbetsgivare väldigt mycket pengar och, kanske ännu viktigare, till viss del räddat dess anseende. Nu kan man backa bandet och göra om och göra rätt.
Om det visar sig att kalkylerna och beräkningarna håller vill säga.
Hamnområdet måste i första hand avsättas för hamnverksamhet.
Men regionen har också sedan flera år medvetet flyttat den tunga hamnverksamheten söderut. Ett bryggeri passar bra in i den inre hamnens nöjes- och strövområde.
Å andra sidan har vi de senaste åren sett hur fort behoven kan ändras. I dag behövs det inre färjeläget åter för trafik mellan Gotland och fastlandet.
Så det finns fog för båda sidor i denna fråga, de som är för och de som är mot bryggeriet.
Men det är inte det som är det viktiga här utan att det går rätt till och att man vet vad det är man åtar sig och till vilken kostnad.
Och att det är lagligt, självklart.
Finns alla kort på bordet är det upp till politikerna att bestämma.
Om det när frågan kommit så långt fortfarande finns en spekulant återstår att se.
Den förorenade marken kommer man att tvingas åtgärda oavsett. Ingen köper rimligen en fastighet utan att veta vad det kommer att kosta att sanera den.
Räknar man in den beräknade kostnaden är tomten i dag värd minus fem miljoner.
Invändningarna har delvis gällt det osäkra ekonomiska åtagandet för regionen, men också att bryggeriet skulle leda till tunga transporter in i hamnen där många människor vistas.
Med tanke på att det nu istället pågår trafik till och från Gotlandsbåten skulle inte heller denna verksamhet tillåtas. Dessutom kan man reglera i avtal att transporter i huvudsak ska köras tidigt på morgnarna innan det är så mycket folk i rörelse.
Det mest oroväckande i det hela är självklart att regionen inte verkar ha lärt sig något av Östersol och Hantverket. Man får inte gena i kurvorna och man får (tyvärr i vissa fall) inte gynna vissa framför andra.
Jag hoppas det kan bli ett bryggeri med tydlig publik profil i slutändan ändå.
Men inte till vilket pris som helst.