För att skapa förtroende för skatter och avgifter krävs att de är tydligt motiverade för medborgarna. Att man förstår varför de tas ut och till vilken samhällsnytta.
Alltså tydligt ge svar på: ”Vad f-n får vi för pengarna?”.
Att en morgon i oktober på en nästan tom parkering på Öster behöva betala parkeringsavgift från första minuten för ett snabbt besök på Apoteket eller bokhandeln upplevs nog inte motiverande för någon. Det skapar inte tilltro tills systemet.
Parkeringsavgifter får inte tas ut som en intäkt till regionens allmänna plånbok. De ska tas ut för att styra trafiken och öka omsättningen. Ingen trafik behöver styras från eller till parkeringar utom under sommaren. Det finns rent fysiskt inga bilar att styra.
I går kunde vi läsa i Gotlands Allehanda att tekniska nämnden i dag ska behandla ett ärende som innehåller en nyhet under punkten besparingar i nämndens verksamhet. Där ingår helt nya regler för parkeringsavgifter. Nämligen att p-avgift ska gälla från första stund året om.
Det är ett tjänstemannaförslag, påpekar tekniske direktören Patric Ramberg.
Frågan är snarare vem som gett tjänstemännen uppdraget att ta fram förslaget? Ingen politiker, så vitt jag vet, har förespråkat parkeringsavgifter året runt.
Att sedan räkna in den obeslutade förändringen som en besparing är ännu konstigare.
Man får inte använda parkeringsavgifter som en intäktskälla.
”På allmän plats får kommunen endast ta ut parkeringsavgifter för ”trafikens ordnande”. Betalningsviljan eller vilka avgifter som tas ut på kvartersmark ska därför inte påverka beslut om avgifter på allmän plats. Avgifter får heller inte tas ut enbart för att finansiera kommunal verksamhet”.
(Ur SKL:s parkeringshandbok, med lagstiftning, reglering och tillståndgivning).
Ett annat återkommande påstående är att det skulle vara otydligt och ineffektivt med ett system som innehåller både p-skiva och avgifter.
Något som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) inte heller håller med om i sin samlade handbok för parkeringsfrågor: ”En kombination av avgifter och tidsregleringar är ett effektivt sätt att styra efterfrågan på parkeringsplatser i ett område”.
Återigen verkar det som att man ser till myndighetens bekvämlighet före såväl trafikstyrning som medborgarnas bekvämlighet. För myndigheterna är det enklare med avgifter rakt av, för regionens skattekista är det självklart ännu bättre med större intäkter året runt än bara tre månader sommartid.
Men om avgiften inte tas ut för ett särskilt syfte utan bara som en intäkt, räknas det som skatt och då gäller andra regler.
Nu kommer förslaget förhoppningsvis inte att klubbas av politiken. Den pågående parkeringsstrategin måste bli ett långsiktigt och förankrat dokument med politisk enighet. Det går inte att hålla på att dribbla om detta varteviga år.