Konkurrens med helt ny profil

Foto: Tommy Söderlund

LEDARE GOTLÄNNINGEN2016-02-20 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Snart går Gotlandsbåtens första tur mellan Gotland och fastlandet. Det är en ambitiös start man gör med trafik på två hamnar: Västervik och Nynäshamn.

Företaget har en utmaning i att få gotlänningar och turister att hänga med i omsvängningen från den stenhårt profilerade lågprissatsningen till att nu erbjuda priser i linje med Destination Gotlands. För gotlänningarna blir det i stort sett aldrig billigare men det har ju å andra sidan heller aldrig varit målet.

Det går inte att jämföra lanseringen inför årets trafik med satsningen som snöpligt fick avbrytas för två år sedan. Nu är det låg profil och tonläget gentemot Destination Gotland har sänkts betydligt gällande prisbilden.

Det ska bli väldigt spännande att se vad den så hett efterlängtade konkurrensen kommer att leda till och det är bara att hoppas att det blir en långsiktig satsning.

Ett problem man har att tampas med är att den som bokar Gotlandsbåten inte får se priset förrän man valt en restid. De flesta vill kunna jämföra priser och se när det är billigast. Om man inte kan jämföra eller ens se priset för en enskild resa utan att ”provboka” är risken överhängande att man väljer ett mer transparent alternativ.

Men här kan självklart tydlig och upprepad marknadsföring hjälpa till. Förstår man principen för prissättningen vet man också bättre var man ska hitta de mest prisvärda alternativen.

Det som förvånar mig är att priserna är desamma i april som i juli. I alla fall de gånger jag testat.

Destination Gotland behöver verkligen känna på hur det är att verka under konkurrens.

Genom alla år har man varit van att ensam styra och ställa över gotlandstrafiken eftersom man varit ensam om att ha förutsättningarna. Avtalet med staten har varit föremål för mången spekulation eftersom det varit hemligt. I dag sker upphandlingen mer öppet vilket är en självklarhet när det handlar om så mycket skattepengar. Men utan konkurrens kan man inte heller objektivt värdera trafikens faktiska kostnader.

Man måste också fråga sig vad alternativet till dagens system är. Destination Gotland har ett grunduppdrag att sköta trafiken enligt vissa direktiv, därutöver är man fri att erbjuda trafik på kommersiell grund. Det är därför vi bofasta har lägre priser.

Skulle operatören ”bara” utföra statens uppdrag på regelbundna dagliga turer skulle utbud och standard vara helt annorlunda jämfört med det vi har i dag. Det borde fler tänka på när de anklagar Destination Gotland för att missbruka systemet eller ropar efter statlig trafik.

* * *

Regionen har föredömligt gjort ett särtryck med en sammanfattning utifrån årsredovisningen som ni som prenumererar på GT fick med tidningen i går. (Den finns också att ladda ner på Helagotland eller regionens hemsida).

Lite symptomatiskt blir det när politikerna är helt fria att formulera sig och Björn Janssons (S) svar på vilken ideologisk bas han utgår från för att lösa regionens ekonomi svarar: ”Jag är pragmatisk och öppen för att pröva olika lösningar”.

Det är självklart bra att vara öppen för andras lösningar, men var är de egna?

Det vore väldigt mycker mer intressant att veta.