Idéer och förslag för miljoner

Foto: Petra Jonsson

LEDARE GOTLÄNNINGEN2015-10-22 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Nu har en lång lista med tankar, idéer och förslag skickats till näringsdepartementet och Peter Larsson som har det delikata uppdraget att ta fram en plan för hur de 100 miljoner Gotland fått av staten ska användas.

Här finns ord som får mig att dra öronen åt mig, som ”kluster”, ”workshops” och ”seminarier”. Inget fel på något av det med väldigt diffusa vad gäller utfall och mätbara resultat.

Däremot finns det två förslag som i kombination skulle ge långsiktig skillnad för möjligheterna att bo och leva på hela ön.

Det första är att återupprätta Gotland som cykelön. Hur gick det ens till när vi lät Gotlandsleden förfalla?

Det är andra är ett helt nytt vägnät mellan Visby och centralorterna. Snabba transportvägar skulle betyda väldigt mycket för den gotländska landsbygden.

Många som drömmer Gotlandsdrömmen tänker sig ju ofta ett hus på landet i den typiska Gotlandsmiljön. Men efter några år brukar också många söka sig till Visby eftersom det blir för svårt att få vardagen att gå ihop helt enkelt.

I dag finns en gräns från Visby runt och ut till Bro, Follingbo och Vibble på ett ungefär där ”alla vill bo”. Utanför denna zon finns det hus och lägenheter till rimliga priser för ”vanligt folk”.

Ett helt nytt vägnät där man får köra fortare än 70 skulle avlasta de mindre vägarna vilket ger plats åt cyklister där det inte finns avskilda cykelleder.

Ett ökat boende på landsbygden skapar underlag för fler bostäder i områden där plan- och byggprocesserna går långt snabbare än i det hårt exploaterade Visbyområdet.

Kollektivtrafiken blir också den bättre och snabbare vilket sannolikt leder till att fler använder den.

Alla vinner.

Det finns självklart många viljor som anser att just deras behov ska tillmötesgås med de 100 miljonerna. Inte minst är det lätt att förstå alla dem som blir av med sina jobb när stenindustrin får ge vika för naturvärden.

Men om vi ska satsa pengarna på något som är bestående så är en uppgradering av den grundläggande infrastrukturen ett säkert kort.

Man kan tycka att staten borde stå för en sådan oavsett vad som händer med en regions näringsliv men några sådana ambitioner har vi än så längre inte sett av.

Förslagen har ställts samman i bred dialog under ledning av Tillväxt Gotland.

I dag är det den årliga Företagardagen på Wisby strand där företagare samlas för att nätverka, få inspiration och visa upp sig.

Huvudtalare är föreläsaren, författaren och sommargotlänningen Kjell A Nordström. Han gav förra året ut boken ”Urban Express” tillsammans med förre M-strategen Per Schlingmann, även han sommarboende på ön.

Det ska bli intressant att höra hans föreläsning utifrån det man läste i gårdagens programbilaga som du fick med din GT.

För inte kände jag igen mig i hans påstående att snart bor 70-75 procent av öns befolkning i Visby samt att ”det är i Visby allt händer”. Landsbygdens befolkning minskar men inte är där dött och tomt. I Visby bor cirka 23 000 personer och på landsbygden 34 000.

Det är en bit kvar till den omvända situationen och med medvetna satsningar behöver det inte ens bli så.