Så länge den inte ligger vid gotländsk kaj kanske man inte ska ropa hej men nu finns i alla fall en båt som ska trafikera Västervik-Visby nästa sommar.
Man kan anta att marknadsföringen snart kommer igång även om det varit väldigt tyst från Gotlandsbåten AB sedan man tvingades lägga ner ambitionerna när båten från det grekiska rederiet aldrig blev klar.
På bolagets hemsida finns än så länge noll information, bara en länk för e-post och ett meddelande att det blir trafik från 2016.
Tystnaden kan tolkas på många sätt, det allra troligaste är att det råder full aktivitet men att man avvaktar tills hela apparaten är klar att sjösätta, bokstavligt talat, innan man slår på stora trumman.
Alltså ungefär tvärtom mot hur man agerade inför förra sommaren.
Eftersom det nu inte kommer att handla om långsamtgående fartyg utan tvärtom, en katamaran som enligt uppgift ska gå 30 knop, jämfört med Destination Gotlands 28.
Innebär det att hela lågpriskonceptet är utbytt?
Inte enligt Ralph Axelson, vd för rederiet Nordic HSC som hyr ut fartyget till Gotlandsbåten. Man har hittat en balans mellan fart och bränsleåtgång som gör att man enligt egen utsago ändå kan köra billigare än sin konkurrent. Hur stor prisskillnaden blir återstår att se.
Det är hur som helst ett helt annat koncept än det man utgick från när Gotlandsbåten startade: långsamma färjor med hög komfort till ett lågt pris.
Blir prisskillnaden marginell mellan Destination Gotland och Gotlandsbåten måste man kanske räkna ner kalkylerna även om den kompletterande trafiken kommer att kunna utnyttja den underkapacitet som bevisligen finns under de mest hektiska sommarveckorna i dagsläget.
Men kommer nya målgrupper att kunna mötas? De som i dag inte har råd på grund av de höga priserna?
Vilket utslag årets turistsommar har gett får vi ännu vänta en tid med att analysera. Fram till dess är det bara ”känslor” och spekulationer som får råda.
En känsla som många vittnar om är att trenden fortsätter för landsbygden som vinnare. Något som är väldigt glädjande och också kanske resultatet av ett mångårigt medvetet arbete att få besökarna att upptäcka mer än bara vår fantastiska stad Visby.
Något som också är svårt att mäta är genomslaget för succéreklamen ”Jorden runt på en ö” där magnifika Gotlands-bilder spritts i flera olika reklamkanaler. Att det påverkat står dock helt klart.
Inför framför allt Almedalsveckan har också diskussionen om de stigande priserna för hyra av boende åter tagit fart.
Här finns ett orosmoment i att Gotland prisar ut sig, bara att diskussionen finns kan i sig påverka bilden. Går ryktet att det är svindyrt att bo på Gotland så kan man direkt räkna bort x antal som inte ens undersöker oss som ett alternativ.
Gör man olika sökningar kan man däremot hitta billigt boende lite här och var. Men vill man ha sitt event mitt i smeten under Almedalsveckan, då får man nog fortsatt räkna med att slanta upp.
Den stora utmaningen anser jag finns i att upprätthålla standard och tillgodose besökarnas förväntningar på service och kvalitet.