Samtidigt som arrangörerna av Almedalsveckan jobbar intensivt med utvärdering av årets Almedalsvecka och utveckling av nästa års, meddelar Aftonbladet att de kraftigt kommer att dra ner på sin närvaro 2019.
I mediebranschen fungerar mycket som Följa John. Nån stor aktör tar ett steg i en viss riktning och vips följer alla andra efter, var och en i sin takt.
Aftonbladet är vid sidan av bland andra SVT en av de största aktörerna under Almedalsveckan. Att man nu beslutar sig för en kursändring är en viktig markering.
Även om man kan ana att de – för just de stora aktörerna – kraftigt höjda markpriserna väger tungt i beslutet, rider man på vågen av kritik mot att Almedalsveckan förvandlats till ett jippo för lobbyister.
Aftonbladet med sin egen stora plattform har självklart inte deltagit i Almedalsveckan som andra aktörer. De är där för att bevaka och följa rikspolitiken. Därför ser de inte heller alla de möten som sker mellan människor, organisationer och företag på den nivå som flyger under ”hetast-i-Almedalen”-radarn.
De ser bara en massa människor som är irrelevanta för deras uppdrag och därmed inget att bry sig om. Man väljer att kalla dem lobbyister och evenemanget för ett jippo.
Det är ett budskap som går hem i stugorna. Att se Almedalsveckan som en orgie av eliter som frotterar sig med varandra är en populär nidbild.
En lobbyist är någon som har som sitt jobb att påverka omvärlden utifrån den egna organisationens mål och ambitioner.
Man kan även kalla det opinionsbildning men det låter ju inte lika klatschigt.
Oavsett att Aftonbladet genom sina ordval stärker nidbilden av den demokrativecka som röner uppmärksamhet över hela världen, är det ett ganska rimligt beslut av ett medieföretag att tagga ner bevakningen.
Allt som händer i Almedalen är trots allt inte värt en lajvrapportering. De enorma resurser som satsas på närvaron har alla skäl att ifrågasättas.
Frågan är mer vad Aftonbladets beslut har för symbolisk betydelse. Blir det en signal för alla andra att nu har veckan till slut peakat. Nu spricker det, nu börjar luften pysa ut?
Det återstår att se.
Huvudaktörerna, de politiska partierna, är helt beroende av en nationell mediebevakning. Att stå och tala i Almedalen utan att deras ord får spridning är så klart ganska värdelöst. Just mycket mer verkar de politiska partierna ärligt talat inte heller ha några önskemål om. Utspelen och de politiska nyheterna har varit få de senaste åren. Talen har mer analyserats retoriskt och de politiska budskapen har varit väl kända sedan tidigare.
De första att antyda om en nedtrappad närvaro var ju till och med det parti som en gång startade Almedalsveckan: Socialdemokraterna. Deras signal verkade dock inte påverka övriga aktörer särskilt mycket och till valåret var partiledaren tillbaka.
Men i år var det valår. Det är det nästa år också men när Almedalsveckan äger rum har Europavalet för länge sedan genomförts. Nu återstår att se om fler följer Aftonbladets exempel redan nästa år eller om andra passar på att ta deras plats.