Gotland behöver fler som Max

Foto: Sveds Signe Söderlund

LEDARE GOTLÄNNINGEN2017-05-11 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

För en tid sedan skulle jag visa dottern och hennes kompis mitt gamla favoritkonditori på Drottninggatan i Stockholm. Jag hade själv inte varit där på flera år och såg fram emot ett besök.

När vi kom fram till adressen där jag hade för mig att fiket låg syntes inget av Hurtigs konditori (eftersom det inte finns längre kan jag skriva namnet utan att det blir reklam).

Istället låg där ett fik i en kedja som syns överallt.

Med samma, i och för sig, trevliga miljö och helt okej utbud, men ändå likriktade koncept man ser överallt. Till och med i lilla Visby.

Det är svårt att hitta de där unika och personliga företagen i dag. I så gott som alla branscher finns ett stordriftstänk och man vill ha samma produkter, samma varumärke, samma utbud och samma allting fast i en rad olika kanaler och på alla platser.

Mediebranschen är som bekant inget undantag.

Jag tänker ofta på vilken efterfrågan som styr den här utvecklingen, inte är det kundernas i alla fall, det är jag tämligen säker på.

I går blev tanken åter aktuell när det blev känt att Max Hansson har sålt sitt skötebarn Payex till Swedbank. Ett företag som byggts och utvecklats av Max Hansson sedan 1972 och som i dag har cirka 500 medarbetare i fyra länder.

Som utomstående vet man ju aldrig riktigt hur mycket som är fasad och hur mycket som är äkta men för gemene man har Payex framstått som ett företag som månar om sina anställda samtidigt som det letts med järnhand och tydliga direktiv.

Ett framgångskoncept vad det verkar.

I de uttalanden som hördes från anställda efter beskedet om försäljningen framkommer också en tillit och lojalitet som verkar äkta. Man sätter stor tilltro till Max Hanssons förbehåll att företaget ska stanna på Gotland och ha medarbetarna med på tåget.

Hur det blir med både det ena och det andra kommer att visa sig.

Men nog ligger det nära till hands att anta att de villkor Max Hansson satt upp när han nu säljer sitt livsverk, är både tydliga och välformulerade i det avtal som skrivits med Swedbank.

Personligt präglade företag, skapade av eldsjälar och drivna entreprenörer, är något att verkligen vara rädda om.

Det likriktade och mainstreamföljande företagandet kan också ha ett starkt lokalt engagemang, absolut, men det som finns överallt är inte lika intressant som det som är personligt och unikt.

Det kan också flyttas lättare än det företag som är fast förknippat med platsen det finns på.

För Gotland är arbetstillfällena på Payex avgörande.

Här har Swedbank ett ansvar som sträcker sig utanför det avtal man skrivit med Max Hansson.

Det ska bli intressant att följa de planer banken har för att utveckla företaget.