Inte hade man räknat med att under brinnande Almedalsvecka tvingas att ta ännu ett varv med de skandaler som föranledde Åke Svenssons avgång.
Detta av två skäl. Dels för att Ulla Pettersson hellre kommenterar mina kommmentarer än ger några egna. Dels för att Åke Svensson istället för att klargöra snurrar till det ännu mer och kommer med ännu fler konstiga antydningar.
Nu finns det sammanlagt fyra olika och helt motsägande versioner för varför Björinge fick sparken:
1. Han gjorde för mycket utan att förankra eller stämma av med politiken. 2: Han fick ingenting gjort ”Det var mycket snack och lite verkstad”. 3. Det fattades förtroende mellan Björinge och regionledningen, både den politiska och på tjänstemannanivå. 4: Björinge hade gjort något förskräckligt som inte kunde berättas öppet.
Den helt avgörande frågan, oavsett vilken av Åke Svenssons olika versioner som ligger närmast sanningen, är fortfarande obesvarad: varför inte förankra i regionstyrelsen eller åtminstone dess arbetsutskott istället för att vägra att berätta till och med för högst ansvariga politiker? Vilket leder till en rad rykten och spekulationer.
Ulla Pettersson skriver att Förvaltningsrätten friat beslutet att säga upp Björinge och att det verkar som att regionen inte lider någon skada av Gneab-affären...
Man vet inte om man ska skratta eller gråta.
Förvaltningsrätten beslutade att det inte fanns något beslut att överklaga mer än det som tagits i regionstyrelsen och det var taget i laga ordning. Problemet var ju att beslutet redan var verkställt och detta beslut inte fattats formellt och därför inte heller kunde överklagas.
Och att Gneab-affären inte föranledde regionen någon skada...
Ja jisses.
Ser man så lätt på saken så verkar det ju ännu konstigare att Socialdemokraterna avpolletterade sin främste företrädare så brutalt och offentligt.
***
Mitt under Almedalsveckan presenterades också nyheten att Gotlandsbåten nu äntligen har en båt.
En båt som de dessutom verkar ha full kontroll över till skillnad från m/s Västervik som aldrig hann anlägga vare sig Visby eller Västervik.
Det är en mycket glädjande nyhet och man vill inte riktigt tänka på hur lång väg det är kvar tills båten är här och trafiken igång.
Det ska också bli spännande att se hur företagets kommunikation kommer att förändras eftersom man varit väldigt tydlig med att de snabba överfarterna som Destination Gotland har med sina färjor är miljöbelastande och dåliga i allmänhet.
Nu ska man bedriva en trafik som går i 30 knop vilket är snabbare än DG:s färjor. Kommer det ändå att kunna bli ett lågprisalternativ?
Det är ännu många frågor som man är nyfiken på svaren på men framför allt tror jag vi är många som håller alla tummar och tår att vi får uppleva en sommar med konkurrerande trafik, oavsett hastighet och pris, för att se vad det gör med antalet besökare och trafiken i stort.