Ett varumärkes uppgång och fall

Foto: JANERIK HENRIKSSON / SCANPIX

LEDARE GOTLÄNNINGEN2016-01-27 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Om någon tidigare haft svårt att förstå vad ett varumärke egentligen är så kan skandalen med Gothemsgården utgöra ett pedagogiskt exempel.

Ett varumärke är inte något man själv bestämmer hur det ska tolkas eller kommuniceras, det är vad folk associerar till när de hör eller ser varumärket i fråga.

Livsmedelsföretag, Gothemsgården, har under lång tid sålt utländskt kött som svenskt och även som kravmärkt.

Verksamheten har bedrivits i Stockholm men med den gotländska namnet har man velat anspela på Gotland.

Vi på Gotland vet att det inte slaktats på Gothemsgården sedan cirka ett år tillbaka men för konsumenterna i butik kommer ”gotländskt kött” inte längre att locka fram köplusten.

Varumärket gotländsk mat har solkats ner för alla på grund av en oseriös företagare.

Ett hårt slag mot en redan trängd bransch. De som misstror livsmedelsproducenter i allmänhet och köttdito i synnerhet får vatten på sin kvarn. Allt är bluff och båg och det spelar ingen roll om man köper svenskt eller utländskt.

Somliga blir lättade att de slipper ha dåligt samvete för att köpa dansk fläskfilé från grisar som fötts upp under förhållanden som är olagliga i Sverige. Ja, olagliga.

För när utländskt kött kan säljas som svenskt spelar det ju ändå inte någon roll.

Gothemsgårdens historia började storstilat. Man fick 900 000 av länsstyrelsen för att bygga sitt slakteri i Gothem. Två år senare hade Livsmedelsverket synpunkter på hantering och hygien och samma år åtalsanmälde verket företaget för brott mot djurskyddslagen.

Men samma år listades företaget som nummer tre på Almis tillväxtliga (2014). Det gick alltså bra och många trodde väl att det var en del inkörningslärdomar att starta ett nytt lokalt och småskaligt slakteri.

Men i mars förra året la man alltså ner verksamheten. En misslyckad försäljning till Gotlands Ekologiska ledde till rättslig tvist.

Vid presskonferensen meddelade man att man skulle fortsätta att sälja samma mängd kött per vecka. ”Var köttet kommer att hämtas kan man inte berätta, förhandlingar pågår med flera leverantörer. Några svårigheter att få tag i kvalitetskött är det inte, menar Lars-Erik Persson, däremot är det inte säkert att det blir gotländskt kött” rapporterade Helagotland.

Nu står ord mot ord där myndigheterna menar att man medvetet lurat sina kunder medan företaget menar att det varit av misstag. Det är bedrövligt i alla hänseenden och det sista gotländsk livsmedelssektor behövde.

Ett annat företag med starkt varumärke är Nordkalk.

Här finns dock inte ett unisont sådant utan värdet beror på vem man frågar. Somliga ser Nordkalk som en trygg och viktig aktör inom svensk industri, andra ser företaget som ett naturätande monster.

Häromdagen fick Nordkalk Mark- och miljööverdomstolens besked att de fastställt tillståndet för utökning av täkten vid Klinthagen.

Domen kan överklagas så än är inte sista ordet sagt vad gäller utökningen av täkten men Nordkalk meddelar att det nu finns råvara för 5-10 år.

Att låta tillståndsärenden prövas i laga ordning av våra myndigheter och domstolar är det absolut bästa och mest rättssäkra tillvägagångssättet.

Staten kan inte å ena sidan ha regler och villkor för en verksamhet och å den andra behandla den som om den vore, eller borde vara, olaglig.