Dold agenda i öppen dager

Foto: Jack Mikrut

LEDARE GOTLÄNNINGEN2018-04-12 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Erik Fransson på Gotlands Folkblad tycker att Svenskt Näringsliv har en dold agenda och agerar klandervärt genom att ha olika hemsidor för att informera och driva opinion i olika frågor.

Hur man än läser ledaren hittar man dock inget argument om vad som är felaktigt eller ens klandervärt. Mer än att Svenskt Näringsliv som intresseorganisation driver sina frågor.

Däremot blottar Erik Fransson sin okunskap om hur man kollar vem som står bakom en hemsida. För detta ändåmål finns oftast en rubrik nämnd ”Om oss”.

Jag går in på samtliga sajter som nämns av Gotlands Folkblad. På max tre minuter har jag fått fram denna information om sajternas avsändare:

- Arbetsmarknadsnytt startades i april 2015 och ägs och drivs av Svenskt Näringsliv.

- Entreprenör ägs och drivs av Svenskt Näringsliv.

- Näringslivets Ekonomifakta, förkortat Ekonomifakta, är en del av Svenskt Näringsliv.

- Företagens välfärdsavtryck är en satsning som ägs och drivs av Svenskt Näringsliv.

- Miljönytta: Miljönytta.se drivs och ägs av Svenskt Näringsliv och startades 2009.

Vad är det som är dolt? Vad är det som är skumt?

Det är nästan så man kan misstänka att syftet är att flytta fokus från LO:s lögner i en hårt kritiserad valpropagandafilm för Socialdemokraterna.

Saknar en sajt information om vem som är avsändaren, ska man ta dess innehåll med en skopa salt. Det lär man sig på första lektionen i ämnet källkritik.

För visst finns det särintressen som vill luras och ge sken av att vara en opartisk röst i olika sammanhang.

Till exempel ett uppmärksammat fall från tiden inför kyrkovalet förra året när SSU använde Svenska kyrkans logotyp när de skapade sin valkampanjsajt. Tillsammans med den vilseledande adressen kyrkovalet.info och rubriker som ”När är det kyrkoval?” och ”Vem får rösta?” gav man sken av att vara en allmän informationsplats inför valet.

Facebook-sidan ”Skattefakta”, administrerad av Svenskt Näringsliv, plockade bort en bild som gick över gränsen. Socialdemokraterna rasade och även andra reagerade på bilden som föreställde en sörjande familj vid en grav och en inklippt bild på Magdalena Andersson (S) som sa: ”Ja, men han hade pengar”. Man tog alltså bort bilden, till skillnad från LO och lögnerna om vilka partier som ingår i Alliansen och om deras politiska förslag.

Kanske hade Svenskt Näringsliv plockat kyrkogårdstemat från förra valrörelsen och LO:s film där en läkare sprang runt bland gravar och skulle ha upp de döda att jobba istället för att ligga och lata sig.

Tänk vad mycket lättare det är att kalla skit för skit istället för att försöka slå knut på sig själv när ens politiska motståndare ska sänkas.