Den kÀnsliga manligheten

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

LEDARE GOTLÄNNINGEN2019-01-21 05:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Ibland köper man saker man varken vill ha eller behöver.

Jag talar inte om den allmÀnna köphysterin utan om medvetna handlingar för att ta stÀllning. Konsumentmakt.

Till exempel tecknade jag (liksom mÄnga andra) nyligen en prenumeration pÄ fotbollstidningen Offside trots att jag inte alls Àr intresserad av att lÀsa om fotboll. DÀremot har jag en kraftig överkÀnslighet mot all spelreklam som Àr sÄ förnedrande att man blir sekundÀrkrÀnkt Ä de medverkandes vÀgnar. Oavsett hur mycket de fÄr betalt Àr skammen inte vÀrd det.

Tidningen Offside har börjat tacka nej till spelreklam. Ett iniativ vÀrt att stödja tÀnkte jag.

Nu funderar jag pÄ att börja köpa en annan typiskt manlig attiralj bara för att visa mitt stöd.

Nu kan ju gud bevars Ă€ven kvinnor raka sig men den reklam jag pratar om Ă€r riktad till mĂ€n. Ni vet: ”The best a man can get”.

Gillette har nyligen lanserat en reklamfilm som blivit viral och som, trots att budskapet Àr ganska sjÀlvklart, Àr omvÀlvande och fantastisk.

MĂ€n som uppmanar andra mĂ€n att ”man up”. Som pratar om mĂ€n som ett kollektiv dĂ€r alla mĂ€n har ansvar för att ta avstĂ„nd frĂ„n hur mĂ„nga mĂ€n beter sig.

Detta Àr av oklar anledning oerhört provocerande för somliga mÀn.

Det Àr fascinerande att mÀn inte verkar tycka att de finns som kollektiv. Att det aldrig finns faktorer eller ageranden som Àr generella eller gemensamma för mÀn.

Könet Àr aldrig relevant nÀr nÄgon konstaterar att de allra flesta som vÄldtar eller begÄr brott Àr mÀn.

”Inte alla mĂ€n!” har blivit en skĂ€mtsam kommentar sĂ„ fort nĂ„n sĂ€ger nĂ„got som en man har gjort eller Ă€r.

Gillettes reklam Àr episk.

MÀn uppmanar andra mÀn att sluta se pÄ nÀr kvinnor trakasseras, nÀr pojkar slÄss eller nÀr de hÄnas för att de grÄter.

Frasen ”The best a man can get” Ă€r bytt mot ”The best a man can be”.

Genialt.

Filmen och initiativet har till största delen hyllats. Men kritiken har sÄ klart inte uteblivit.

Den aggression och det hat som flödar mot företaget Àr som en iscensatt aktion för att förstÀrka det budskap som rakbladstillverkaren vill förmedla.

Förutom bilder pĂ„ demolerade rakhyvlar som ”fĂ„r fingret” uppmanas till bojkott.

Reklamfilmen anklagas för att vara ”sexistisk” och ”mansfientlig” och att man vill ”utplĂ„na manligheten”.

Det Àr bÄde komiskt och sÄ outsÀgligt sorgligt att mÀn blir rosenrasande nÀr nÄgon vill göra gÀllande att trakasserier och vÄld inte Àr nÄgot som hör manligheten till.

Samtidigt finns i just detta raseri en stor del av förklaringen till utvecklingen i stort med bristande tilltro till samhÀllet och makthavare.

MÀn som kÀnner sig personligen utsatta och jagade nÀr mansrollen och mÀns överordning ifrÄgasÀtts.

TÀnk om de istÀllet kunde se det som sÄ mÄnga andra ser: att filmen (och sÀttet att tÀnka) Àr en hyllning till mannen, till mÀn.

Nej, inte alla mÀn, inte de vÄldsamma och misogyna, de som kritikerna menar ÀndÄ inte kategoriserar mÀn som grupp.

SÄ varför blir de dÄ sÄ arga?

LĂ€s mer om