Bussen måste bli ett alternativ

Foto: Petra Jonsson

LEDARE GOTLÄNNINGEN2018-02-15 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Gotlands Allehanda har granskat vallöftena från den sittande majoriteten och hur många av dem som uppfyllts.

Löftet om tätare och bättre kollektivtrafik är ett löfte som svikits, tvärtom aviseras nu för försämringar av densamma.

Precis innan detta lades som ett vallöfte av den rödgröna majoriteten 2014 hade man röstat ner samma förslag i behandlingen av budgeten då Centerpartiet hade med detta i sitt budgetförslag.

Nu har man inte ens försökt införa sitt eget löfte utan konstaterar att ”det går inte”.

”Vi har haft gratisdagar och vi har frågat resenärer om hur de vill ha det, men hur vi än försöker så blir det inte fler som åker” svarade tekniska nämndens ordförande Tommy Gardell (S) på frågor om varför.

Men hur det skulle ha blivit om man faktiskt genomförde det som det finns en stor majoritet för i fullmäktige förblir alltså oklart.

Kollektivtrafiken måste vara genomtänkt och långsiktigt organiserad. En gratisdag ger inga bussåkare.

För att välja att åka buss behöver man ha tider som passar, att det är ekonomiskt bättre alternativ än det mer bekväma i att ta egen bil. Är man ovan att åka buss krävs också att man ”lockas in” i detta sätt att transportera sig istället för att ta bilen.

Låga engångsbiljetter hade därför varit ett bra sätt att locka nya resenärer eller för att öka antalet som åker då och då. Men när en resa tur och retur kostar 160 kronor blir tröskeln hög. Betala med kort? Nej, tyvärr det går inte, bara kontanter på bussen.

Väljer du en dag att testa bussen utan att ha planerat och tagit reda på att du måste betala med kontanter och att det kostar 80 kronor enkel resa, ja, då finns risken att du inte gör flera försök.

Den politiska enigheten kring halvtimmestrafik är alltså stor. Men vad är regionen beredd att betala för att få bort bilden av att bussen inte är ett hållbart och tillförlitligt alternativ för gotländska pendlare?

Kan man verkligen räkna med annat än att det måste få kosta under en inkörningsperiod? Hur marknadsför man kollektivtrafiken?

I en intervju med regionstyrelsens ordförande Meit Fohlin (S) frågar GA också om ett annat löfte: att företagsklimatet ska förbättras. Här ger regionens högst ansvariga politiker ett häpnadsväckande besked: ”Det där är ett index som inte säger så mycket. Gotland är en attraktiv plats att starta företag på. Företagandet är högst i landet och företagens lönsamhet ökar” konstaterar hon och får medhåll av regionrådet Isabel Enström (MP): ”Bilden kan nyanseras. I den Insiktsmätning som vi gör bland dem som verkligen har varit i kontakt med regionen får vi höga betyg på allt, utom byggloven”.

Som om de som rankar företagsklimatet som dåligt inte riktigt vet vad de pratar om, som om de inte ”verkligen varit i kontakt” med regionen.

Det är inte första gången denna attityd mot gotländska företagare luftas, det gör det inte mindre unket.

Det är dags att vädra ut företagarovänligheten ur regionens rådhus. Om inte genast så senast den 9 september.