En debatt där alla framför samma argument som inte får ifrågasättas, den debatten blir till slut urvattnad och ointressant.
Att blygsamt påpeka att en resa med gotlandstrafiken inte är ohemult dyr om man jämför med andra trafikslag, visste jag på förhand är känsligt. Inte ens när resonemanget landar i det gemensamma kravet om vägpriser kan denna jämförelse accepteras av alla, som i replikerna här under.
Jag tycker nog att man kan driva frågan om vägprisprincipen och samtidigt vara öppen med att kostnaden för att ta sig hit inte skiljer sig jättemycket från att ta sig till andra orter med andra trafikslag.
Min jämförelse med tåg gjordes medvetet gällande enbart resan, det kostar som bekant att ta sig vidare vilken ort man än reser till.
Den prisdebatt som varit om gotlandstrafiken har aldrig berört flygbuss eller andra transportsätt, det har gällt biljettpriset på färjan.
Den avgörande faktorn är alternativen, ska man resa mellan Stockholm och Mjölby kan man välja mellan flera olika sätt att ta sig dit. På Gotland kan de flesta bara välja båten.
Att hålla fast vid vägprisprincipen kan enligt min åsikt inte betyda att kräva rakt av vad det skulle kosta att köra bil samma sträcka. I alla fall inte om vi vill behålla samma koncept som vi har i dag.
Trafiken är subventionerad av staten via Trafikverket men sköts av en privat aktör (efter upphandling) som också har rätt att köra kommersiell trafik på linjerna.
Staten skulle säkert kunna tillmötesgå kravet på vägpriser i morgon dag men då med en färja på vardera linjen som går en gång om dagen med fem timmars enkel resa.
Det handlar om en balansgång mellan krav på standard och tillgänglighet å ena sidan, låga priser å den andra. Det koncept som gäller i dag har sina nackdelar men det har onekligen gett oss en högklassig trafik avseende turtäthet och restid.
Ska vi vara trovärdiga kan vi inte jämföra bilkostnader på landsväg när det gäller priserna men när det gäller restid och standard jämföra med flyg och höghastighetståg.
De samlade ståndpunkterna från Gotland är bra och ska hållas fast vid. Här har bland andra Ted Ljungqvist hållit fanan högt. Men när den enda framgången är att det parti som aldrig kommer att behöva bevisa något (V), lovar guld och gröna skogar, kanske man borde ompröva taktiken. Bli konkret och förtydliga sina krav.
Till sist ska jag be att få korrigera mig själv gällande en sakuppgift om bokningsläget inför sommaren i samma ledare.
Uppgiften om nedgång i bokningsläget där Destination Gotland såg en nedgång på södra linjen, den gällde förra året.
Så kan det gå när man klickar på fel dokument i det redaktionella systemet.
Det som gäller för bokningarna inför årets sommar är en ökning på två-tre procent under perioden maj–augusti, som det ser ut just nu.
Jag beklagar misstaget.