Tilltron till samhällets grundfunktioner är skadat.
Många tror att det inte bara är tilltron utan att samhället på riktigt är i grunden raserat. Att alla skyddsnät är borta eller så grovmaskiga att man faller rätt igenom.
Det finns brister. Men i grunden är det svenska samhället ett av de bästa i världen.
Återkommande kan man se överraskade vittnesmål i sociala medier från personer som av olika skäl haft anledning att till exempel ta hjälp av sjukvården. Bemötandet och omvårdnaden hyllas och inte sällan avslutas det hela med att man mer än gärna är med och betalar höga skatter för denna trygghet.
Bakom detta, oftast väl fungerande, bemötande finns ibland lojala och engagerade medarbetare som gör allt de kan för att inte bristande resurser, dålig organisation eller frånvarande chefer, ska märkas.
Likheter finns även med upplevelsen av skolan. Alla ”vet” att det råder kaos och att ingen lär sig något i svensk skola, men själv är man nöjd med just sin skola. Men man har ju hört hur det är på andra håll.
Får man ständigt höra att något är trasigt så är det en bild som sätter sig oavsett om den egna verkligheten är en direkt motsats till dessa påståenden. De senaste dagarna har vi kunnat läsa i Eskilstuna-Kuriren och Dagens Nyheter om hur fejkade nyheter produceras i organiserade system.
Ibland för att sprida ett budskap, ibland bara för att här finns pengar att tjäna.
Det är ganska lätt att lära sig hur delningsmekanismerna i sociala medier fungerar. Vad som har potential att bli viralt och inte.
Dagens Nyheter berättade häromdagen om en fejkad nyhet om att flyktingar skulle ha vanhedrat en svensk kyrka genom att bajsa och onanera mellan kyrkbänkarna. En man i Makedonien hade tagit en nyhet, skrivit om den utifrån hur han visste att den skulle bli viral och vips for nyheten över världen och spädde på hatet mot muslimer, vår tids mest gångbara trigger för hatare över hela världen.
Det finns mycket att säga om den vrångbild som målas av olika intressen med olika syften.
Som Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef, förklarar i DN måste annonsjättarna vara beredda att säga nej till annonspengarna som kommer in via trollsajterna.
En total och genomgripande utbildning i källkritik vore välgörande men är nog inte mycket att hoppas på. Det kommer alltid att finnas folk som vill tro på att de fejkade nyheterna är sanna och att anledningen att de inte går att läsa nån annanstans helt enkelt är ett bevis för den globala pk-maffians gemensamma överenskommelse om att mörka sanningen.
En viktig faktor för att vår verklighet ska beskrivas så vi känner igen den är öppenhet, transparens och en oinskränkt yttrandefrihet.
Alla kan dock inte använda sin yttrandefrihet fullt ut. Alla som är anställda i privata företag har en lojalitetsplikt. Men från och med 1 juli i år omfattas även anställda i privata företag som är offentligt finansierade av meddelarskydd.
Även de kan då alltså prata med medier utan att arbetsgivaren får efterforska eller straffa den anställde.
Inte en dag för tidigt och ett steg på vägen mot ett öppnare samhälle.