Alla ska veta när bussen går

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

LEDARE GOTLÄNNINGEN2018-05-30 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Inför förra valet lovade den rödgröna majoriteten att införa halvtimmestrafik på de större linjerna i kollektivtrafiken. Samma löfte har sedan länge lämnats av de borgerliga partierna och även som skarpa förslag i tekniska nämnden fler gånger men hade dittills röstats ner varje gång.

Kanske var det av gammal vana man råkade rösta ner förslaget ännu en gång, trots det egna vallöftet, när det var dags att klubba budgeten efter valet 2014?

Inför valet i år lovar samtliga partier kraftiga satsningar på kollektivtrafiken.

I dag ska den nya trafikförsörjningsplanen behandlas av tekniska nämnden för att sedan gå ut på remiss. Det underlag som tagits fram inför detta beslut visar väldigt klart och tydligt var problemen finns och vad som behöver göras.

Man vet inte när bussen går, det måste kollas varje gång och det kan skilja på vilken sträcka bussen kör från dag till dag. Helger och kvällar dras antalet turer ner drastiskt och på sommaren blir det också en helt ny tidtabell att lära sig.

På Gotland åker vi minst kollektivt i landet. Det län som är näst sämst på att åka kollektivt är Kalmar, där åker man ändå mer än dubbelt så mycket som på Gotland.

En avgörande faktor för detta är att restiden med buss är i genomsnitt 36 procent längre än den kortaste restiden med bil. Vi må vara sämst på att åka buss men bäst i landet på att äga bilar. Självklart har det ena med det andra att göra.

Lägg där till att på Gotland bor väldigt många på landsbygden, närmare bestämt 58 procent av befolkningen.

Underlaget för en väl utnyttjad kollektivtrafik borde finnas eftersom de flesta som bor på landsbygderna jobbar i tätort. Men om det är krångligt och dyrt att ta bussen så väljer man bilen. Det är fullt naturligt.

Men. Inte bara. Det handlar också om att sälja in kollektivtrafiken som ett alternativ. Få medborgarna att få upp ögonen för att det faktiskt, på skoldagar, finns 14 linjerna med sammanlagt 147 turer om dagen.

Så även om vi inte alltid kan ta bussen kan vi göra det långt mer än vad vi gör i dag.

De som åker buss på Gotland är också märkbart mer nöjda med kollektivtrafiken än de som inte åker. Den allmänna nöjdheten är 32 procent, (riksgenomsnittet 51 procent) och även här är vi sämst i Sverige.

I förslaget till trafikförsörjningsplan ligger många kloka och nödvändiga åtgärder. Att tidtabellerna ska vara enkla, bussen ska gå på bestämda klockslag. Typ som den halvtimmestrafik det finns politisk enighet kring men som ännu inte införts.

Priserna måste vara lönsamma jämfört med att ta bilen, liksom tidsåtgången. Det ska inte behöva ta nästan dubbelt så lång tid att ta bussen som bilen.

Det viktigaste är dock långsiktighet och uthållighet. Vilket kräver att trafiken är genomtänkt och effektiv ur ett passagerarperspektiv.

Gotlänningarna måste lära om för att bli bättre på att åka kollektivt.

Framför allt måste politikerna våga ta steget och gå från ord till handling. Enigheten är total så oavsett politisk majoritet efter höstens val borde gotlänningarna nu kunna lita på de utlovade satsningarna blir verklighet.