Kapitalets dolda agenda

Ansvarig. Carola Lemne är VD för Svenskt Näringsliv och därmed ansvarig för deras verksamhet. Även den som sker i det fördolda.

Ansvarig. Carola Lemne är VD för Svenskt Näringsliv och därmed ansvarig för deras verksamhet. Även den som sker i det fördolda.

Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Ledare Gotlands Folkblad2018-04-11 05:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Arbetsmarknadsnytt, Entreprenör, Ekonomifakta, Företagens välfärdsavtryck och Miljönytta är webbsidor som drivs av Svenskt Näringsliv. Sidorna är hyfsat informativa men att det är landets största och mest politiska arbetsgivarorganisation som driver dem är inte lika tydligt. Den kopplingen måste man leta efter.

Varför Svenskt Näringsliv har dessa olika sidor svarar Peter Isling på Svenskt Näringsliv att ”Vi har delat upp det så eftersom det finns lite olika ämnen, som vi vet att människor är intresserade av”. Detta i en intervju för Aktuellt i politiken, Aip.

Jag kan förstå orsaken till att Svenskt Näringsliv gör på det sättet istället för att ha olika avdelningar på sin egen hemsida. Spridningen av deras budskap blir givetvis större, men är det ärligt?

Nu är de sidor jag nämnt inte Svenskt Näringslivs enda dolda kanaler. Under tiden som regeringen jobbade med förslaget om den så kallade 3:12-skatten initierade arbetsgivarorganisationen en Facebook-grupp som heter ”Förbättra entreprenörsskatten”.

I gruppens flöde kan man se att det finns länkar till tidningsartiklar som är relevanta i ämnet, och i kommentarsfälten är det förutom det vanliga gnället, relativt sansat. Men att det är Svenskt Näringsliv som ligger bakom gruppen får man återigen leta efter.

Tillsammans med Stockholms Handelskammare har organisationen tagit initiativet till Facebook-sidan Välfärdsfakta. På den sidan börja vi skönja en mer aggressiv informationsstrategi. Bildkollage av den typ som är vanliga på sociala media ger en skarpt vinklad ”information” och i kommentarsfälten kan man nu se en betydligt aggressivare ton. Återigen får man leta efter vilka som ligger bakom sidan.

Men det slutar inte där. Svenskt Näringsliv har tagit initiativ till Facebook-sidor där fakta ersätts av nidbilder och direkt hat mot den rödgröna regeringen. Sidor som Jobbfakta och Skattefakta är allt annat än sidor där man kan hitta fakta. På sidorna flödar istället nidbilder och kraftig negativa uttalande mot regeringen och dess företrädare. Inte heller på de här sidorna finns en tydlig märkning om vem som ligger bakom dem.

Nyligen hade sidan Skattefakta en bild av en kvinna och två barn som till synes sörjer vid en gravsten med en flinande Magdalena Andersson (S) inklippt och en text som refererade till ett förslag om arvsskatt som inte längre är aktuellt. I Aip:s reportage säger Peter Isling att ”Alla de här inläggen baseras alltid på konkret fakta, via någon länk, någon nyhet, någon statistik eller liknande”. Bilden har fått många att reagera kraftigt då den är ett grovt övertramp, och den har till slut tagits bort från sidan, trots ”konkret fakta”.

Jobbfakta är, som jag skrivit, inte heller särskilt bra på att sprida fakta. Sidan har istället riktat in sig på att smutskasta Arbetsförmedlingen och regeringens arbetsmarknadspolitik.

Nu är det här sättet att driva politiska frågor inget ovanligt i sociala medier men att Svenskt Näringsliv gör det i lönndom utan att tydligt visa att det är de som ligger bakom sidorna gör mig mörkrädd. Men för landets största försvarare av kapitalet är det tydligt att målet helgar medlen, även om medlen är att i det fördolda smutskasta regeringen och dess företrädare.