Allt pekar på att personer med anknytning till Ryssland har försökt att påverka presidentvalet i USA. De har på ett mycket raffinerat sätt hittat den svaga länken i demokratin. Människors känslor.
Genom så kallade trollfabriker, organiserade påverkansgrupper på nätet, har det postats ett stort antal inlägg på sociala medier. Meningen med inläggen har varit att vända den politiska debatten till frågor de vet gynnar en mer ryssvänlig eller mindre ryssovänlig politik.
Donald Trump skulle bli en betydligt bättre president i USA, ur Rysk synvinkel, än vad Hillary Clinton skulle ha blivit. Trollfabrikernas inlägg blev därför inriktade på att ge Trump en fördel. De spelade på människors känslor för invandring och vapenlagar. Ofta rent fabricerade eller grovt vinklade ”nyheter”.
I USA har personer med anknytning till Ryssland även haft kontakt med ledande personer i Donald Trumps valorganisation. I dagarna har förre kampanjledaren och hans närmaste man åtalats för bland annat konspiration mot USA. Detta efter arbetet som den av USA:s justitiedepartement utsedde särskilda åklagare gjort för att utreda eventuella rysslandskopplingar till presidentvalet.
Skulle det vara frågan om att politiker i USA tagit hjälp av personer med koppling till den ryska staten för att med deras trollfabriker och hackares hjälp vinna valet har demokratin fått en ordentlig törn. Detta är troligen ingen nyhet, men tiden när små celler av politiska aktivister samlades i mörka källare för att trycka flygblad är förbi. Med den nya tekniken där information kan spridas hur lätt som helst blir det ett demokratiskt problem.
Det har även rapporterats om att ryska trollfabriker varit aktiva under det franska presidentvalet genom spridning av falska nyheter om Emmanuel Macron. I Frankrike är de kontakter som Front National och dess partiledare Marine Le Pen har med Ryssland, ingen större hemlighet.
Rapporter om rysk inblandning har även kommit från det nederländska valet och under Storbritanniens brexitomröstning.
Det skulle med andra ord vara rätt naivt att tro att Sverige inte är utsatt för liknande illasinnade kampanjer.
Till exempel blev jag själv fundersam när jag läste inlägg som var emot den stora militärövningen Aurora. Mellan alla de vanliga fredsaktivisternas inlägg kunde man se betydligt mer ryssvänliga inlägg, som personer med högerextrema kopplingar glatt delade på sociala medier.
Facebook har erkänt att det funnits personer med kopplingar till Ryssland som köpt reklamutrymme för att få större spridning under presidentvalet i USA. Sidorna som personerna använt har en inriktning som varit tydlig pro Trump.
Här ser jag den stora faran med den utveckling sociala medier har haft. Pengar går helt klart före samhällsansvar. Personer eller organisationer som vill få ut falska nyheter eller grovt vinklade nyheter med tydlig politisk agenda kan glatt betala för att få större spridning.
Men det är nog något vi får lära oss att leva med, om vi bara inser vilka som tjänar på att de falska eller hårt vinklade ”nyheterna” sprids.