AllmÀnhetens attityd drar ner betyg

Foto: Tommy Söderlund

Ledare Gotlands Folkblad2015-09-16 05:00
Detta Àr en ledare. PÄ hela Helagotland publiceras ledarartiklar frÄn GotlÀnningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Det har blivit en aning varmare pÄ Gotland. I alla fall om vi ska tro pÄ Svenskt NÀringslivs ranking av företagsklimatet i landets kommuner, i vÄrt fall lika med region. PoÀngsÀttningen baseras delvis pÄ fakta och delvis pÄ ett antal företagares Äsikt uttryckt i enkÀter. Det finns skÀl att pÄpeka att det lÄngtifrÄn Àr alla företag som deltar i den delen av undersökningen. Tillsammans med andra mÀtningar, som de regionen gör av företag som de haft direkt kontakt med, ger det ÀndÄ en bild av hur det Àr att driva företag pÄ Gotland. Viktigast Àr kanske den lÄngsiktiga trenden, att se om det gÄr Ät rÀtt hÄll.

Det behöver det göra för Gotland har lÀnge fÄtt dÄliga resultat i Svenskt NÀringslivs mÀtning. Samtidigt Àr företagen mÄnga och nyföretagandet stort. Att det Àr vanligt att ha företagar-erfarenhet, egen eller i omgivningen, och att mÄnga ÀndÄ vÄgar starta eget sÀger ocksÄ nÄgot om villkoren. Arbetslösheten spelar sÀkert sin roll för företagandet men den Àr inte anmÀrkningsvÀrt hög hÀr.

NĂ€r företagsklimatet diskuterades vid en nĂ€ringslivsfrukost före sommaren stod det klart att det hade skett en vĂ€ndning till det bĂ€ttre. – Det Ă€r kul att prata positiva siffror, som dĂ„varande regionchefen för Svenskt NĂ€ringsliv Anders Thomasson uttryckte det. Klimatet hade förbĂ€ttrats men kommunrankingen var dĂ„ inte klar.

I gĂ„r kom sĂ„ den fĂ€rdiga listan utan att det gjordes nĂ„got större vĂ€sen av det. Under tiden har personskiftet pĂ„ Svenskt NĂ€ringslivs Visbykontor genomförts och den nya regionchefen Kirsten Åkerman Ă€r pĂ„ plats.

Åtta placeringar upp Ă€r inget lysande resultat men det Ă€r en vĂ€ndning och Gotland tillhör inte lĂ€ngre bottenligan med de femtio sista. Eftersom andra mĂ€tningar ocksĂ„ pekar uppĂ„t finns det skĂ€l att se pĂ„ framtiden med optimism. Med stora satsningar pĂ„ de gröna nĂ€ringarna pĂ„ Lövsta, pĂ„ besöksnĂ€ringen i form av kryssningskaj och pĂ„ infrastruktur med ny gymnasieskola, sporthall, VA-satsningar och bredband finns en framĂ„tanda som vi inte sett pĂ„ lĂ€nge. BredbandstillgĂ„ngen Ă€r för övrigt det som tycks ligga bakom det största lyftet i berĂ€kningen.

SvÄrigheterna i regionens ekonomi och bakslaget för kalkstensbrytning kommer att medföra pÄfrestningar ett bra tag. Men samtidigt har bostadsbyggandet kommit gÄng. Vi fÄr nya asylboenden med ett inflöde som vÀl hanterat kan bli en stor tillgÄng. En statlig kontaktperson med hundra miljoner i manöverutrymme har precis börjat sitt uppdrag att stÀrka nÀringslivet pÄ ön.

Det finns verkligen ingen anledning att kasta yxan i sjön. Men arbetet mot bÀttre företagsklimat mÄste gÄ vidare. De omrÄden som gÄtt bakÄt sedan förra mÀtningen rör framförallt attityderna frÄn tvÄ hÄll, allmÀnheten och skolan. Det vill sÀga att de tillfrÄgade företagarna tycker att de möter negativa attityder.

Skolan förfogar regionen till stora delar över. DÀr finns det skÀl att analysera vidare. Okunskap om företagandet och dess villkor Àr förmodligen en del. Skolans tillgÄng till praktikplatser inom nÀringslivet kan vara en annan.

NÀr det gÀller allmÀnhetens attityd Àr den svÄrförklarad. Det gÄr i alla fall inte att utgÄ frÄn att felet Àr koncentrerat till den ena sidan.

LĂ€s mer om