Visst behövs det ännu fler Gotlandsflyg

Fler flygbolag. Vore bättre för Gotland.

Fler flygbolag. Vore bättre för Gotland.

Foto: Sigi Tischler

Ledare Gotlands Allehanda2015-01-23 05:55
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Gotlandsflyg och de andra delarna av Sverigeflyg går nu upp i BRA – Braathens Regional Airlines. Innebär det att den folkliga och geografiska förankringen försvinner?

Nja, det är ju inte som att Gotlandsflyg ägnat sig åt ideell verksamhet. Företaget startades som en reaktion på ett reellt problem. Men detta problem innebar ju också att det fanns en kommersiell möjlighet för en uppstickare på en underetablerad marknad med överpriser.

Att Gotlandsflyg bidragit till att Gotland fått bättre förbindelser och fler besökare har varit bra för ön. Men för att framgången ska fortsätta behöver man fortsätta tillhandahålla prisvärda resor på bra tider – oavsett vad bolaget heter och oavsett vad det står på planen.

Men jag hoppas att den organisatoriska förändringen ökar medvetenheten om vikten av konkurrens. Jag hoppas att det blir ännu fler flygbolag än i dag som ser Gotland som en bra marknad. På nya linjer till nya destinationer, men även i trafiken mellan ön och huvudstadens flygplatser.

För ett par år sedan intervjuade jag professor Åke E Andersson, expert på regionala utvecklingsfrågor. Intervjun handlade huvudsakligen om färjetrafiken, men berörde även Gotlands flygförbindelser. Och Åke E Andersson tryckte hårt på betydelsen av konkurrens.

– Det viktiga är att man får en rimlig konkurrenssituation. En rimlig konkurrenssituation innebär normalt att det måste vara fler än tre aktörer. Så fort man är nere på två aktörer, då får man vad vi kallar duopolproblem. Då kan de fasta i någon form av dold överenskommelse om vilken prisnivå de sätter och vilken regularitet de har. Det är farligt om det bara är två.

Monopol är givetvis den sämsta konkurrenssituationen, både när det gäller utbud och pris. Gotlandsflyg bröt upp monopolet. Men även på en duopolmarknad, där BRA nu blir den dominerande aktören, borde villkoren för resenärerna kunna gå från BRA till ännu bättre, om bara konkurrensen skärptes ytterligare.