Tillväxt Gotland och Gotlands förenade besöksnäring (GFB) har visat intresse för att ta över delar av Inspiration Gotlands verksamhet. Carin Sjöberg, ordförande för GFB (och vd för Gotlands Media), sade i gårdagens GA att:
– Vi ser att vi kan gå in och hjälpa till med destinationsmarknadsföringen. Det är olyckligt att det blev en paus i de kampanjer som varit.
Med viljan att ta över ger organisationerna prov på ett nästan dödsföraktande engagemang. GFB uppstod ju i det vakuum som den mer än sekelgamla Turistföreningen lämnade efter sig. Turistföreningen vande sina medlemmar vid en hög grad av kommunal finansiering och tappade bort medlemsnyttan när man försökte verksamhetsmaximera med tillfälliga projektmedel. När pengarna tröt och skulderna hopade sig så fanns inte viljan att rädda föreningen.
Spåren förskräcker. Det har sina risker att knyta sin egen verksamhet tätt intill finansiärer som man inte har kontroll över. Speciellt om det samtidigt brister i självkontrollen, som det gjorde i Turistföreningen. Något att hålla i minnet så att historien inte upprepar sig.
Ett sätt att få bestämma själv är att finansiera själv. Kritiken mot Regionens destinationsmarknadsföring – hur motiverad den än är (och regiondirektören Peter Lindvall håller ju med) – kommer från en näring som i hög grad påverkas av den. Men som inte – åtminstone inte direkt – betalar för den. Och har därför heller inte det avgörande inflytandet över den.
En väg att få ett avgörande inflytande är naturligtvis att ta över driften, efter Regionens misslyckande. Men om man nu vill skruva upp ambitionsnivån och marknadsföra Gotland bättre, är det i så fall inte läge att branschen också tar ett ökat gemensamt ansvar för att finansiera marknadsföringen av sina egna tjänster? Är den skärv Regionen avsatt för ändamålet verkligen tillräcklig?
När Turistföreningen gick i kvav fanns det ingen betalningsvilja bland medlemmarna för att reda ut nödläget. Detta enligt uppgift bland annat på grund av motstridiga intressen om vad Turistföreningen borde vara. Finns det en större samsyn nu? Är den samsynen så stor, och viljan till utveckling så stark, att man är beredda att investera i att expandera den gemensamma marknaden?
Jag hoppas det. Men å andra sida var benägenheten att investera i en växande marknad exempelvis inte tillräckligt stark för att finansiera Gotlandsbåten inför sommaren som kommer. Vilket i och för sig kan ha haft mer att göra med förtroendet för bolaget än för saken.