Välkommen konkurrens

Svårt läge. Sannolikt lär fler mejerier etablera sig och locka till sig mjölkproducenter, hårt pressade av låga ersättningsnivåer.

Svårt läge. Sannolikt lär fler mejerier etablera sig och locka till sig mjölkproducenter, hårt pressade av låga ersättningsnivåer.

Foto: Hasse Holmberg / TT

Ledare Gotlands Allehanda2016-09-02 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Gotlands Allehanda kunde igår rapportera om att Arlas försäljning på Gotland påverkats negativt av de båda nystartade uppstickarna Stafva Mejeri och Gotlands Gårdsmejeri. Det är en välkommen utveckling. Arla behöver konkurrens och närproducerat utövar en större lockelse på konsumenterna. Detta vet förstås Arla och mejerijättens åtgärder för att hålla uppstickarna på mattan lät inte vänta på sig.

Arla nöjde sig dock inte med nya förpackningar med gotlandsmotiv. Enligt Stafva Mejeri - som visserligen i högsta grad är part i målet - använder Arla sin varumärkesrätt på ett sätt som går att ifrågasätta för att förhindra uppstickarens planerade ostproduktion.

Krisen inom mjölkbranschen innehåller flera dimensioner. Arlas låga ersättning för mjölken, 2,38 kronor per liter, medför att många mindre mjölkbönder tvingas slå igen. Samtidigt var det länge sedan mjölken var en nationell angelägenhet. Mjölk och mjölkpulver är en del av världshandeln och därmed storpolitiken. Sålunda bidrar Rysslands bojkott av mejeriprodukter från väst till det låga mjölkpriset. Den svenska djurskyddslagstiftningen måste vi slå vakt om, men den bidrar icke desto mindre till den ständiga uppförsbacke som de svenska gårdsproducenterna befinner sig i.

Sett i backspegeln är EU:s agerande också tämligen svårt att förstå. Unionen subventionerar numera både mjölkproducenter som vill minska produktionen och stöttar dem som inte vill lägga ned. Allt detta för att skyla över det tidigare misstaget med slopade mjölkkvoter som resulterade i att EU svämmades över av billig mjölk. Inte konstigt att mjölkproducenterna i dessa dagar kliar sig i huvudet över ansökningsblanketterna till Jordbruksverket.

Med dagens sug efter närproducerade varor och Arlas låga ersättning lär flera lokala uppstickare etablera sig. Det finns ett utrymme att spela på traktens historia för att skapa berättelser som kan stärka det egna varumärket. Däremot är det nog till skillnad från Arla ganska tomt på reklamkontot.

För knappt ett år sedan sjösatte mejerijätten kampanjen Landet Ekomjölk. I en påkostad reklamsnutt jämför man Sverige 2015 med år 1991. Allt är kort sagt bättre nu med delad föräldraförsäkring, en statsminister som kallar sig feminist och det faktum att ordet hen numera tillhör det svenska språket. Allt toppas med Anja Pärson med hustru Filippa Rådin och deras baby. Välkommen till PK-land! Långt från böndernas verklighet och lika långt från Arlas egentliga uppdrag, att producera kvalitet till konsumenterna.