Sveriges elbilspremier har för lång räckvidd

Det är bra att elbilar får allt längre aktionsradie, men det är väl inte meningen att de ska lämna landet?

Det är bra att elbilar får allt längre aktionsradie, men det är väl inte meningen att de ska lämna landet?

Foto: Anders Wiklund/TT

Ledare Gotlands Allehanda2018-11-07 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Jag har tidigare skrivit om vilket slöseri det varit att staten subventionerar elcyklar med upp till tiotusen kronor. De pengarna har Naturvårdsverket gjort slut på nu. Men till andra elfordonspremier verkar resurserna vara outsinliga. Till de bilar som klassas som allra mest miljövänliga – så kallade supermiljöbilar – betalar staten ut en premie som inför året höjdes till 60 000 kronor. Tidigare var den maximalt 40 000.

Premien har sina positiva effekter. Det säljs fler elbilar än som annars varit fallet. Men mycket tyder också på att det säljs (och subventioneras) elbilar i Sverige som köparen aldrig planerat ska rulla på våra vägar. Det är åtminstone så att många begagnade (men tämligen nya) svenska elbilar går på export.

Tesla Club Sweden skriver ingående i en artikelserie om hur det går till när svenska elbilar säljs till Norge:

"Bland responsen till artiklarna har många undrat hur kan det ekonomiskt vara lönsamt att exportera svenska elbilar till Norge? Elbilar är ju så mycket billigare där!

Då glömmer man två viktiga saker:

Det är företag det handlar om.

Norge är utanför EU.

Företag som köper bilar med avsikt att hyra ut dem får dra av momsen. Och export till Norge är tull- och momsfri."

Ett företag kan köpa en bil i Sverige, få tillbaka momsen från staten och tillfälligt leasa ut bilen. Efter sex månader faller elbilsbonusen ut. I Tesla Club Swedens exempel (lägligt nog konkurrenten Nissan Leaf) gör dessa kostnadssänkande och intäktsskapande åtgärder att företaget inte har så mycket kapital bundet i bilen:

"Efter ett år har leasingbolaget alltså fått tillbaka 75 980 kronor moms, 28 790 kronor leasingavgift och 60 000 kronor elbilsbonus på bilen, sammanlagt 164 770 kronor! Bilens pris har därmed efter ett år reducerats från 379 900 till 215 130 kronor."

Därefter kan elbilen exporteras tullfritt och momsfritt till Norge och säljas med vinst. Vilket kan förklara varför det finns en enda begagnad Nissan Leaf av fjolårets modell till salu på svenska sajten Blocket. På norska sajten finn.no finns ett 50-tal.

Svenska skattebetalare betalar för en supermiljöbilspremie som i praktiken finansierar till utsläppsminskningar i andra länder. Koldioxidutsläpp är i och för sig ett internationellt problem. Men hur bra känns det när den svenska miljöbilspremien får hjälpa till att tvätta rika oljelandet Norges samvete? Det minsta man kan kräva är att villkoren för utbetalningen av supermiljöbilspremien ändras så att subventionen blir nationell snarare än global. Så skulle också fler begagnade elbilar kunna stanna på den svenska marknaden och ge fler av dem som inte anser sig ha råd att köpa en ny miljöbil chansen att äga en begagnad.