I flera decennier har nyheten återkommit gång på gång. Det finns så kallade "målvakter" som formellt står som ägare till ett stort antal bilar och får gigantiska skulder till staten och andra myndigheter. Men bilarna framförs givetvis av andra – kriminella – som bland annat kan parkera ungefär hur de vill. Och de kan också strunta i petitesser som skatter, avgifter och försäkring. Även om åtminstone somliga bedragare ändå väljer att låta besiktiga de bilar de disponerar men skrivit på någon annan.
Sydsvenskan rapporterade i går att Sveriges tio värsta bilmålvakter äger nästan 15 000 fordon – det blir nästan 1 500 per skaft. Och sammanlagt är dessa målvakter skyldiga staten 200 miljoner skulder.
Värst av alla är en Malmöbo som "äger" 3 800 fordon. 33-åringen är skyldig staten 56 miljoner kronor.
Det här förfärliga fusket har pågått så länge och så ostört att det förbryllar mig att man inte gör mer åt det. Det borde inte vara något olösligt problem. Borde man inte kunna konfiskera dessa bilar för att betala den formella ägarens skulder? Om inte, så borde man kunna göra det efter en lagändring. Är de i allför risigt skick för att säljas på marknaden får de i värsta fall säljas som skrot. Viktigast är att lurendrejarna blir av med fordonen. De som använder bilarna, de informella ägare som använder sig av målvakterna, har ju ingen rätt till fordon som de inte äger.
Kanske finns det andra kryphål som kan tas i bruk om detta täpps till. Det får i så fall bli nästa fråga. Den organiserade kriminaliteten behöver jagas med alla möjliga metoder. Då kan inte staten låta sig luras med samma simpla knep i decennium efter decennium, utan att göra något åt det. Det är anstötligt för oss dom faktiskt betalar vad vi enligt lagen ska göra och det undergräver samhällsmoralen när man kan anlita en målvakt utan att det får några konsekvenser.