Odubbat obegripligt

Dubbdäcksförbud. Inget för Gotland.

Dubbdäcksförbud. Inget för Gotland.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ledare Gotlands Allehanda2017-04-18 06:00
Detta är en ledare. På hela Helagotland publiceras ledarartiklar från Gotlänningen, Gotlands Folkblad och Gotlands Allehanda.

Med stigande förvåning läste jag lördagens artikel i GA om Visbys dåliga luft. Jag var förvånad över att detta tidigare gått mig förbi och att det inte talats om detta i regionalpolitiken. Lika förvånad är jag fortfarande över att luften alls är ett problem. Visby är ju ingen storstad och inte, som exempelvis Sundsvall, belägen i en gryta där dålig luft kan stanna länge. Tvärt om talar väl den evinnerliga vinden och topografin för att Visbys luft byts ut ofta och ersätts med ny. Vinden från havet borde väl inte innehålla speciellt mycket skadliga partiklar?

Det är egendomligt att inte mer redan har gjorts för att ta reda på vad den dåliga luften beror på. Det finns några teorier och nog känns det som att problemet borde kunna åtgärdas så snart orsakerna blir kända.

En av de redovisade teorierna tror jag dock inte så mycket på och om man ändå agerade på denna teori så tror jag inte alls det vore bra. Då skulle vi, tror jag, skapa ett nytt problem utan att lösa det gamla.

Trafiken med dubbdäck i Visby är väl inte så intensiv jämfört med andra städer att detta skulle kunna förklara varför luften i Visby är sämre än den är i andra städer, där förutsättningarna för god luft ändå tycks sämre. Förekomsten av dubbdäck är ju hög i hela Sverige, utom möjligen i de allra sydligaste delarna.

Dessutom finns det få områden som är mindre lämpade för ett dubbdäcksförbud än Gotland. Åtminstone så länge vi framhärdar i att salt inte ska vara en del av halkbekämpningen på ön.

Odubbade friktionsdäck avsedda för vinterbruk må ha blivit vanligare och vanligare. Inte minst i Skåne och i välsaltade storstäder. Men även om de odubbade däcken har utvecklats så ger de fortfarande ett mycket, mycket sämre väggrepp än dubbdäck i många olika typer av väglag. Ett dubbdäcksförbud på Gotland vore under rådande omständigheter helt oförenligt med alla strävanden att minska antalet dödade och allvarligt skadade i trafiken. Det är många som bor på landsbygden som ska ta sig till jobb och utbildning med mera i Visby på vägar som ibland blir näst intill ofarbara utan dubbdäck. Hur ska de hantera ett dubbdäcksförbud i Visby utan att riskera sin egen säkerhet?